2013-12-29

خطوات استخراج تأشيرة زيارة عائلية للسعودية

تم أخر تعديل بتاريخ 25 يناير 2020.


 الزيارة تكون ممكنة لاقارب الدرجة الاولى كالوالدين أو الزوجة أو الابناء و أيضا لأم و أب الزوجة.

 يجب ألا تقدم الطلب بينما تتم تغيير بياناتك فى الجوازات مثل تغيير المهنة او تغيير محل السكن او مكان اصدار اقامتك و ان تكون باقى على اقامتك مدة تزيد عن 3 شهور.

بيانات جواز سفر الزائر و صورة شخصية للزائر الكترونية بخلفية بيضاء يجب ان تكون متوفرة: اسم - ديانة - تاريخ ميلاد - محل ميلاد - رقم جواز السفر - تاريخ اصدار جواز السفر - تاريخ انتهاء جواز السفر - جهة اصدار جواز السفر - الجنسية - الجنس - جهة القدوم - صلة القرابة.

1- الدخول الى الموقع https://visa.mofa.gov.sa باستخدام متصفح Microsoft Edge لأن فيه بعض القوائم لا تعمل الا عن طريق المتصفح.

2- اضغط "أفراد".

3- اضغط "مقيم" --> "طلب زيارة عائلية للمقيمين".

4- شاشة الموافقة على التعهد، اضغط "أوافق".


5- فى شاشة البيانات الشخصية، املأ الطلب بالبيانات حسب نظام أبشر رقم الاقامة و تاريخ الانتهاء (يجب أن يكون باقى على انتهاء اقامتك مدة تزيد عن 3 شهور) و اضغط "التالى"



6- اضغط "التالي"

7- فى شاشة بيانات الطلب، ستجد الاسم و الجنسية و المهنة و العنوان و تاريخ الميلاد و بيانات جهة العمل. و عليك ادخال الايميل و الجوال (009665) و يمكنك تعديل العنوان . رقم تأشيرة الدخول هو الرقم فى تأشيرة دخول السعودية أول مرة فى جواز سفر المقيم و مكتوب بالكمبيوتر(موضح بمربع أحمر و أصفر)  و ليس بخط اليد.




7- فى شاشة طلب زيارة عائلية، ادخل بيانات الزائر و اضغط اضافة.


 ثم اكتب الرقم الأمنى ثم اضغط "حفظ".


8- قم بطباعة الطلب و امضاءه و يوثق و يختم من صاحب العمل.

9- يجب تصديق الغرفة التجارية للطلب (25 ريال سعودى)، التصديق متاح الكتروني للشركات فراجع الموارد البشرية فى شركتك للتصديق الالكتروني. تم التوجيه من احد التعليقات ان التصديق يكون من نفس مدينة اصدار الاقامة حتى يقبل (اذا الاقامة صادرة من الرياض يجب التصديق من الغرفة التجارية بالرياض)، أنا غير متأكد من المعلومة.

10 - بعد التوثيق راجع موقع وزارة الخارجية https://visa.mofa.gov.sa/  استعلام --> طلب مقدم الى وزارة الخارجية --> املأ البيانات (رقم الطلب مطبوع على طلب الزيارة) ، (رقم السجل هو رقم الاقامة)  و كود الصورة و الضغط على "استعلم"

11- يظهرالشكل على حسب حالة الطلب:
     أ- اذا كان الطلب لم يتم دفعه، يظهر لك الطلب و يمكنك طباعته اكثر من مرة.

    ب- اذا تم دفع التصديق من الغرفة التجارية تظهر جهة التصديق و التاريخ (ممكن أن تأخذ هذه الخطوة بضع ساعات من وقت الدفع حتى تغيير حالة الطلب فى الانترنت)


    ج- فى بعض الأحيان، تظهر رسالة تطلب التوجه الى وزارة الخارجية بأصل الطلب المصدق و اصل و صورة الاقامة، يجب التوجه الى الوزارة فى خلال اسبوع بالأوراق المطلوبة لأنهم يريدون التأكد من معلومة لا تظهر فى النظام، معظم الذين ظهرت معهم هذا الطلب يكون مقدم فى نفس الوقت على تعديل مهنة أو تجديد اقامة، الرجاء التوجه الى الوزارة و عدم التردد. مكان الوزارة على خرائط جوجل هنا و لو هتروح بأجرة (وزارة الخارجية، الناصرية أو شارع الوشم).

    د-اذا تم التأكد من البيانات الصحيحة للطلب ستظهر رسالة "الطلب تحت الاجراء" و اذا كانت البيانات غير صحيحة سيظهر رسالة خطأ و التصحيح المطلوب.


    ذ - عند تنفيذ الطلب ستظهر التأشيرة كما يلى:


    ه- عادة الوقت حتى تصدر التأشيرة من يوم واحد الى 25 يوم عمل (متوسط 4 ايام عمل) على حسب عدد الضغط على طلبات الزيارة.

12- الدخول الى موقع "منصة خدمات التأشيرات الإلكترونية  (إنجاز)" https://enjazit.com.sa/

13- اختيار "افراد" --> "خدمات التأشيرات" --> "طلب الحصول على تاشيرة دخول للمملكة من الممثليات السعودية بخارج المملكة"

14- يجب عليك الدخول او النسجيل فى الموقع لمتابعة طلبك، قم بالتسجيل و سيرسل لك بريد الكتروني لتفعيل الحساب.

15- فى شاشة قائمة طلبات التأشيرات، اضغط "اضافة طلب جديد".


16- فى شاشة "اتفاقية خدمات الدفع الإلكتروني عبر الإنترنت" --> اقرأ اولا ثم اضغط "موافق"

17- فى شاشة "التعهد"الخاصة ببصمة الاصابع و قزحية العين --> اضغط "اوافق"

18- فى شاشة "البيانات الشخصية" املأ البيانات.
    أ- الصورة حجم صغير(3 - 18 كيلو بايت) و خلفية بيضاء و ابعاد بحد اقصى (200 * 200 بيكسل)  و تكون مطابقة للصورة المقدمة ل VFStasheel
    ب- الاسم كما فى الجواز رباعي.
    ج- بيانات الزائر تستكمل و يمكن ترك حقل رقم الهوية.
    د- بيانات التأشيرة هو رقم التأشيرة فى الخطوة 11 و الممثلية هى المدينة التى سيقدم فيها الطلب للسعودية.
    ذ- المهنة ليست العمل بل العلاقة بالمقيم (ام، اب، ام الزوجة، ...)
    ز- بيانات جهة العمل هى بيانات طالب التأشيرة من السعودية.
    و- عدد مرات الدخول و التأشيرة و مدة الاقامة كما بطلب التأشيرة.
 
19- ادخل رمز الصورة و اضغط "حفظ"

20- فى شاشة "بيانات التأمين الصحى لتأشيرات الزيارة و المرور"
    أ- ادخال البيانات الخاصة بالمقيم العنوان و الجوال و الايميل.
   ب- الاجابة على الحالة الصحية للزائر.


21- اضغط "حفظ".

22- اختر شركة التأمين و اضغط "حفظ". ملاحظة التأمين الصحي لجميع الشركات يغطي حالات الطوارئ فقط و ليس العيادات.

23- يتم الدفع على اربع مرات باستخدام كارت ائتمان (رسوم الطلب - رسوم خدمة التأمين الصحي - تكاليف التأمين الصحي - رسوم التأشيرة) (فيه تنويه سيتم من مرة واحدة فى المستقبل منذ اكثر من عام و لم يفعل حتى الان) .

24- التقدم الى السفارة السعودية يكون عن طريق مكاتب شركة تسهيل فى مختلف المحافظات فقط حيث لا يتم التعامل مباشرة مع السفارة. يمكن حجز موعد من عن طريق الهاتف 16161 على رقم  أو من خلال الموقع الالكترونى للشركة و الفيديو يوضح طريقة حجز الموعد.


25- يتم ارسال صورة التأشيرة و صورة الدفع عن طريق منصة خدمات التأشيرات الالكترونية الى الزائر و يجب ارفاق الأوراق التالية عند التقدم لشركة تسهيل:
    أ- صورة التأشيرة.
    ب- صورة الدفع عن طريق منصة خدمات التأشيرات الالكترونية (انجاز).
    ج- صور شخصية (2) بخلفية بيضاء للزائر.
    د- أصل جواز السفر للزائر و صورة منه.
    ذ- أصل اثبات العلاقة بالمقيم و صورة منها (مثال: اذا كان الزائر الأم يجب احضار أصل شهادة الميلاد للمقيم المميكنة و المصدق عليها من وزارة الخارجية المصرية، و اذا كانت والدة الزوجة يجب احضار أصل قسيمة الزواج المميكنة للمقيم و المصدق عليها من وزارة الخارجية المصرية و اذا كان الأب لا يحتاج أوراق ).
    ه- صورة حجز الموعد فى شركة تسهيل اذا امكن.
    و- مبلغ فى حدود 750 - 800 جنيه مصري.


  • يجب على المتقدم بطلب التأشيرة أن يقدم الأوراق كاملة قبل مرور 1 شهر من اصدارها (بعض المواقع تذكر 90 يوم و لكن معلومة غير مؤكدة).
  • و بعد اصدار التأشيرة على الجواز تكون مدة صلاحيتها 3 شهور ( الفترة القصوى للسفر للسعودية)، مع اقتراب رمضان و موسم الحج تتقلص المدة الى 1 شهر.
  • مدة الاقامة 90 يوم تحسب من تاريخ الدخول للمملكة.

هناك 845 تعليقًا:

‏1 – 200 من 845   ‏›أحدث   ‏أحدث»
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

مكتب الفيحاء للعمالة
تليفون: 033939452-033939451
العنوان: ش البطالسه امام منزل القنصل السعودى- حى شرق

ويمتاز عن مكتب الحي اللاتيني مؤخرا بالسرعة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

تمت الاضافة، شكرا

Islam Ali يقول... [Reply] , [رد]

The first step direct link is
https://visa.mofa.gov.sa/visaServices/OtherPersonsServices

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

The issue is that the site has constant revamp every 1 or 2 years so I tried to have the steps more than direct url

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ما هي مدة صلاحية تأشيرة الزيارة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

30 يوم

توفيــــق العــــــواضي يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم اخ اشرف انا قدمت اوراقي للخارجية وبيظهر معي (تم استلام الطلب) عدت 21 يوم ولسى ما تغير شي اش المشكلة ؟ وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اكبر الاحتمالات ان عدد الطلبات كبير، 21 يوم من بداية تقديم الطلب او من التصديق او تم الاستلام؟

توفيــــق العــــــواضي يقول... [Reply] , [رد]

21 من تم استلام الطلب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أنصحك بالتوجه الى الغرفة التجارية للسؤال عن حالة الطلب أو عمل طلب جديد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم لو سمحت اخي تم قبول طلب الزيره بتاريخ 02-02-2014

كم المده الي لازم اخلص فيها اجرائات الفيزا

في مده محدده وبعدها ممكن تلغى الفيزا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

تم الرد و تعديل البوست ليستقيد الجميع

توفيــــق العــــــواضي يقول... [Reply] , [رد]

اخيرا طلعت بعد 25 يوم شكرا يا استاذ اشرف على حسن تعاونك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أنا عندي مكتوب تم التصديق على الطلب:--- بتاريخ 2014/01/23 و حتى الان نفس الشي ؟ يعني مر اسبوعين ونفس الحالة ، هل هذا طبيعي ؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

يا استاذ اشرف . لو سمحت هى طلعت بعد 25 يوم عمل او 25 يوم بالاجازات لان انا مقدم على التاشيرة من بقالى 15 يوم ولسه مصدرتشى من تاريخ مراجعة الوزارة ارجو الرد و شكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

من الواضح ان الفترة دى فترة زحام لأن الكثير من الأفراد يواجهون نفس المشكلة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أعتقد انه كان يقصد 25 يوم بالاجازات، الأخ توفيق العواضى هو من واجه المشكلة و يمكن افادتنا أكثر

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

يا عبد الله لازم تروح الخارجية بالورق . انا مصدق الورق بتاريخك و بعد اسبوع كتبوا يرجى مراجعة الوزارة . بس انا وزارة جدة انتا وزارة ايه ؟؟؟؟؟؟؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انتا رجعت الوزارة يوم 14/01/2014 . ارجوا الرد عليا يا توفيق و شكرا لك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أنا من وزارة الشرقية ، كلام الأخ أشرف صحيح ، لأنو يوم الأحد بتاريخ 9/2 ظهر عندي انهم بحاجة لأقامة الأصلية و تم بعث الاقامة اليوم وحالياً ظهر عندي :(تم استلام الطلب)
أن شاء الله اتكون هذه اخر خطوة قبل ما تطلع الفيزا

سامح عثمان يقول... [Reply] , [رد]

بالله يا جماعه عندي مشكله هو اني نسيت اغير المده من 30 يوم الى 90 يوم في تاشيرة الزيارة العائلية اعمل ايه انا خايف يستخرجو التاشيره لعيالي ومراتي 30 يوم بس دي تبقى كارثه اعمل ايه يا ريت حد يقولي على الحل الله يكرمكم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

مش مشكلة خالص هو الطبيعى الأيام دى مهما طلبت هيدولك التأشيرة 30 يوم فقط و هيبقى لازم تجدد قبل مرور 30 يوم بثلاث أيام من الجوازات.
ان شاء الله الأسبوع القادم هكتب بوست فى خطوات التجديد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكل الاجراءات اتغيرت خالص
http://www.masrawy.com/news/Egypt/Politics/2014/February/11/5826297.aspx

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لسة عارف الموضوع ده، اول ما هيجيلى تفاصيل هبط البوست

Ahmed hussein يقول... [Reply] , [رد]

انا دخلت على الرابط ده ومش فاهم حاجة

Ahmed hussein يقول... [Reply] , [رد]

طب انا لما احب اعمل زيارة دلوقتى اقدم على موقع التاشيرات ولا موقع تسهيل لو حد فهم حاجة برجاء يفهمنى

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

خطوات طلب تأشيرة الزيارة من السعودية ما زالت كما هى (الخطوات من 1 الى 11) الذى تغير خطوات استخراج التأشيرة من مصر للزائر (الخطوة 12) هى التى تم تغيرها الى موقع تسهيل.

TNT يقول... [Reply] , [رد]

ياأخي ممكن توضح لي:
الاوراق المطلوبه مني هنا في السعودية هي رقم الطلب اللي طبعته فقط او لازم اروح لهم بصور جوازات المراد استقدامهم زيارة . ام كل شي يتم عبر الموقع
وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

المطلوب طباعة الطلب و ختمه من جهة العمل و الذهاب بهذا الطلب فقط الى الغرفة التجارية.

TNT يقول... [Reply] , [رد]

عمل تجزى كل خير عليه اخوي أشرف فؤاد وفقك الله وكثر من امثالك
ولكن ياأخي كم هي المدة اللي مسموح لي بالتأخير عن السفر
يعني انا بجيب والدي وزوجتي في الاجازة شهر يونيو وابغاء اقدم من الحين هل لو اصدرت التأشيرة قبل فيه وقت محدد للمعامله وكم هو ؟
يعني الفترة المسموح بها بعد اصدار التأشيرة وقبل السفر
وشكرا جزيلا

TNT يقول... [Reply] , [رد]

وهل يمكنني ان اقدم طلب واحد على النت فقط لاستقدام والدي وزوجتي ام ان كل واحد له طلب
وجزاك الله خير الجزاء

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الرجا قراءة آخر ثلاث نقاط فى البوست، فيهم الاجابة ان شاء الله

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

فى الشاشة يمكن اضافة اكثر من اسم و لكن لم اجربها

112233 يقول... [Reply] , [رد]

very good work... thnks

yousra tawfeeg يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحتو قدمنا على طلب زياره ام و اب ومكتوب تم التصديق على الطلب بتاريخ 13فبراير..ده على صفحتهم في جوجل..وفي ابلكيشن تانى بينزل عالموبايل لما بندخل فيه الرقم بيتكتب تم استﻻم الطلب بتاريخ 13 فبراير..ايه الفرق بينهم و مين فيهم الصح

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الموقع هو الموثق. ﻻ ادرى عن برنامج الحوال، الرجا مشاركة البرنامج للتأكد

yousra tawfeeg يقول... [Reply] , [رد]

شكرررا على سرعة الرد..
الموقع فيه الصوره رقم 11 خطوه ب
اللي هيا تم التصديق على الطلب
وتختها جدول فيه معلومات الزياره

ده معناه ايه

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

المعلومات دى كلها من الموقع الالكترونى http://www.mofa.gov.sa و ليس عن طريق ابليكشن على الموبايل، خطوة 11 معناها يتم مراجعة الموقع الالكترونى بعد دفع الغرفة التجارية من حين لآخر حتى يتم اصدار التأشيرة و توجد اجراءات داخل الوزارة فتنتقل حالة الطلب من حالة الى اخرى ختى اصدار التأشيرة.

yousra tawfeeg يقول... [Reply] , [رد]

يعنى مفيش حاجه غلط في الطلب وماعلينا الا انو نتابع عن طريق الصفحه الرئيسيه فقط..
جزاك الله خير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

بالظبط

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحتم عندي استفسار انا عملت طلب زياره واخذ وقت لما ختمتوا ووقعولي عليه من جهه العمل عايز اعرف كم مده صلاحيه الطلب قبل التصديق

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

و الله ما أدرى :) غير معروف

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

بعد إذن السادة الأعضاء إلى ليهم خبرة فى موضوع الزيارة العائلية يفيدني فى موضوعي دا . إني قدمت طلب زيارة عائلية على موقع وزارة الخارجية يوم 13/02/2014م و طبعت الطلب وتم التصديق من الغرفةالتجاريةفي يوم 18/02/2014م و إلى اليوم 25/02/2014م يعني بعد أكتر من 12 يوم كل أما أدخل على البحث عن طلب مقدم لوزارة الخارجية يظهر ليه نفس الطلب وهو رقم الطلب وتاريخ الطلب وبيانات طالب الزيارة الى هوه انا وبيانات المطلوب للزيارة وتحت البيانات دي




لا داعي لمراجعة وزارة الخارجية بالنسبة لطلبات الزيارة العائلية المصدق عليها آلياً من الغرفة التجارية
وعليك متابعة نتيجة الطلب على الموقع

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الاخ العزيز
من الملاحظ ان هذه فترة ضغط و الطلبات بتأخد فترة كبيرة ؛ اقرأ التعليقات و هتلاحظ ان فى طلبات تأخذ حتى 25 يوم

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

مشكور جدا للرد بس دلوقتى الطلب مش ظاهر انه كان اتصدق ام لا مع العلم ان الط
لب متصدق يوم 18/2

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

كده اكيد فى مشكلة ؛ انت متأكد انك صدقت على رقم الطلب المظبوط اذا لم تكن الرجا مراجعة الغرفة التجارية مرة اخرى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ايوة الطلب متصدق من الغرفة التجارية بالطائف يوم 18/2
لو سمحت ممكن تفيدنى بأى معلومة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
لو سمحتو طمنوني انا قدمت طلب زياره للوالده من يوم 7_1_2014 وتم التصديق علي الطلب يوم 10_1_2014 وبعد اسبوعين ردو علي بمراجعه فرع الوزاره بجده باصل الطلب واصل الاقامه وراجعت الفرع وقالو انتظري الرد علي الموقع و الحين من سلمت الاصل 10 يوم وكل مره اراجع الموقع بظهر تم استلام الطلب عايزه اعرف هي بتتاخر كدا عادي ولا في مشكله ومعني انو طلبو مراجعه الوزاره معناها اتقبل الطلب وشكررررررا
ارجو الرد علي لاني قلقانه شديييييييد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الرجااااااا الرد علي وعايزه اعرف بطلبهم مني مراجغه الفرغ وطلب اصل الطلب والاقامه انو طلبي اتقبل اكيييييد
رجاء طمتوني الله يخليكم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اسف ﻻ اعرف معلومات عن مشكلة ذى دى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكرا علي الرد وربنا يسهل

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

هل يشترط ان تكون فى الاقامة مدة 6شهور علشان اعمل زيارة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أنا صار معي نفس الشي ، و طلعت الي التأشيرة بعد 3 ايام من تسليم أصل الإقامة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طلعت لك التاشيره بعد ثلاث ايام ولا تاخرت زي حقي
ارجو الرد علي
وشكراااااا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله .. كان عندى استفسار يااستاذ اشرف انا عملت زيارة وتم التصديق من يوم 26/2 ودة المتسجل فى الموقع يعنى كدة مر عليها اسبوع ولم تتغير الحالة الى .. الطلب تحت الاجراء مع العلم انى قمت زيارة العام الماضى وبعد ثلاثة ايام من التصديق صار الطلب تحت الاجراء .. عايز اعرف دة عادى عشان زيادة الطلبات ولا كدة أتاخرت وجزاك الله خير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

من الواضح من الاخوة الكرام اللى اضافوا تعليقات ان فى ضغط كبير الفترة دى، الصبرمفتاح الفرج :)

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا قدمت ورحت الخارجية بجدة .. ولها اسبوع يقولي تم استلام الطلب .. ايش اسوي اللحين انتظر ولا ايش وايش الخطوة اللي بعدها

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

انتظر صدور التأشيرة بإذن الله

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

كم مدة الانتظار تقريبا .. ولدي استفسار .. انا قدمت تاشيرة لخطيبتي في اليمن ولما تتطلع التاشيرة باسافر واتزوجها وبجيبها معي .. احد يقدر يفيدني بتمشي كذا ولا واسف ع الاطالة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

فى الاحوال الطبيعية يكون من 1 يوم الى 7 أيام و لكن من الظاهر ان فيه ضغط فتأخذ وقت أطول.
يالنسبة لخطيبتك دى الطريقة لو هتجيبها زيارة و مش استقدام بصفة دائمة و لكن اكتب زوجة فى الطلب و ان شاء الله لما تتزوجها و يوثق عثد الزواج ابقى قدم على التأشيرة من اليمن بقسيمة الزواج للحصول على التأشيرة و مبروك مقدما :)

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طمنوني في حد جالو رد بعد التاخير دا كلو انا لسه منتظره

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا جالى تأشيره زياره بس لسه عايز اطلعها على الباسبور - اعايز اعرف مكتب مضمون فى القاهره ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أخى الكريم، تم تغيير الاجراءات فى مصر من شهر فبراير 2014
http://www.masrawy.com/news/egypt/politics/2014/february/11/5826297.aspx

الاجراءات من كل المحافظات من طريق موقع واحد ، للأسف معنديش التفاصيل الأخيرة و لكنها موجودة على الموقع
https://www.vfstasheel.com/VFSTasheel/html/EG/arabic/visa_information.jsp

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

مبروك مصطفي بس لو سمحت عايزه اعرف جالك الرد بعد كم يوم واي فرع جده ومبروك مره تاني

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو سمحت أستاذ أشرف فى شاشة بيانات جهة العمل رقم السجل اللي هو ايه ؟؟ وهل اذا رفضوا الزيارة ب 3 شهور وعملوها شهر ممكن أجددها 3 شهور بعد كدا ولا التجديد شهر برده ؟؟
أرجوا الرد والتوضيح لأني ولا عارف حاااااااااااااااااااااااااااااجه خاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالص

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ولو سمحتوا اذا في حد في الرياض ممكن يتواصل معايا يبقا مشكور جدا لأني جديد هنا ومعرفش لسه حاجه أوي
مشكورين ...

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اسأل فى الشغل عندك عن رقم السجل ده الرقم فى الغرفة التجارية
ان شاء الله ممكن تتمد و الخطوات مكتوبة هنا http://ksa-experience.blogspot.com/2014/02/blog-post.html
عادة التأشيرة شهر و كل تجديد شهر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

انصحك بقراءة البوسب من الأول فيه معلومات كتير هتنفعك و بعد ما تقرا لو فيه حاجة تانية سيب تعليق على الموضوع اللى عندك فيه استفسار

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

مشكوووور جدا أستاذ أشرف وربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت في رسوم تانية غير ال 25 ريال ؟؟ وانا معايا مصريين بس المهنه في الاقامه خراط ممكن يعمل زياره ولا مش ممكن ؟؟ واذا ممكن يعمل زياره هل بيكون له ورق أو رسوم تانية ؟؟
أسف اني بسأل كتير وشكرا لحضرتك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

هل من الممكن اني أعمل زيارة لأخويا أو أخو زوجتي ؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الرسوم 25 ريال فى السعودية فقط، المبلغ الكبير بيكون فى مصر عند اصدار الاقامة.
بالنسبة للمهن العادية فى الطبيعى تكون الزيارة غير مسموح بها و لكن فى بعض الاحيان عندما يكون الضغط قليل يفتوحها للكل مثال بعد موسم الحج بشهر. حاليا معرفش لو كانوا فاتحنها او لا او الاجراءات المطلوبة لذلك.
ملاحظة ممكن ان تكون هناك طرق اخرى لا اعلمها انصح زملائك بسؤال معقب يمكن يكون عنده حل.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لا، الزيارة للزوجة و الابناء اصغر من 18 سنة و الاب و الام او الحما و الحماة.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكرا جداااااااااااااااا لحضرتك وبعد اذنك اخر سؤال :)
الفرق بين الزيارة والاستقدام ايه انا مهنتي محاسب عام ممكن اعمل استقدام واذا ممكن رسومه كم او بيتعمل ازاي ؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الزيارة لفترة مؤقتة و عادة لا تجدد فى اوقات الذروة كرمضان و العيد
الاستقدام للزوجة و الأولاد بخطوات أكثر للحصول على اقامة و يكونوا تابعين لك فى المملكة، طبعا الاقامة مهمة علشان دائمة و طول فترة اقامتك بالمملكة و يمكن ادخالهم المدارس.
أنا عندى اصدقاء محاسبين متةاجدين بالاسرة و لذلك اعتقد يمكن.
التفاصيل و الرسوم لسة مكتبتهاش عشان عملتها من زمان و خايف لا تكون اتغيرت

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الزيارة لفترة مؤقتة و عادة لا تجدد فى اوقات الذروة كرمضان و العيد
الاستقدام للزوجة و الأولاد بخطوات أكثر للحصول على اقامة و يكونوا تابعين لك فى المملكة، طبعا الاقامة مهمة علشان دائمة و طول فترة اقامتك بالمملكة و يمكن ادخالهم المدارس.
أنا عندى اصدقاء محاسبين متةاجدين بالاسرة و لذلك اعتقد يمكن.
التفاصيل و الرسوم لسة مكتبتهاش عشان عملتها من زمان و خايف لا تكون اتغيرت

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو أمكن حضرتك تفيدني في التفاصيل والرسوم للإستقدام يبقا شكرا لحضرتك جدا لأنه أكيد كدا احسن من الزياره وان شاء الله اعمله بس تفاصيله ايه ؟؟؟
وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أنا لسة مكتبتهاش زى ما قولتلك بس لو دورت على الانترنت هتلاقى حاجات مفيدة زى
http://www.gisarab.com/showthread.php?2193-%C7%D3%CA%DE%CF%C7%E3-%C7%E1%D2%E6%CC%C9-%E6%C7%E1%C7%E6%E1%C7%CF-%E1%E1%C3%DD%D1%C7%CF-%C7%E1%DB%ED%D1-%D3%DA%E6%CF%ED%ED%E4-%E1%DA%C7%E3-2013%E3&s=98c946811cc6ad5960b4a8507246e368

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا فلسطيني صدرت تأسيرة زوجتي وابني .. انا حطيت جهت القدوم القاهرة ..ولسا هما ما طلعو من غزة ..بس يطلعو من غزة لازم يروحو القنصلية السعودية ولا يسافرو ع المطار .. التأشيرة موجودة ع ورقة الي انا ارسلتها الهم لازم يروحو القنصلية وتنحط على الجواز ولا بالورقة بتقدر تسافر ؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا فلسطيني صدرت تأسيرة زوجتي وابني .. انا حطيت جهت القدوم القاهرة ..ولسا هما ما طلعو من غزة ..بس يطلعو من غزة لازم يروحو القنصلية السعودية ولا يسافرو ع المطار .. التأشيرة موجودة ع ورقة الي انا ارسلتها الهم لازم يروحو القنصلية وتنحط على الجواز ولا بالورقة بتقدر تسافر ؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت عندي استفسار... انا خطيبي في السعودية وعملي زيارة علشان فرحنا كمان شهر ان شاء الله فكنت عايزة اعرف اذا كان لازم يكون مكتوب اسم الزوج في الباسبور بتاعي و لا قسيمة الزواج كفاية؟ وكمان لو حضرتك وصلتك اي معلومات عن تسهيل يا ريت تفيدنا بيها و شكراً جداااااااا لمجهودك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لازم التأشيرة تكون على الجواز

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الف مبروك مقدما، وثيقة الزواج هى المهمة
لسه مفيش حد اعرفه استخدم تسهيل.

خالد عبدالمانع يقول... [Reply] , [رد]

اخي ماهي المهن التي تستخرج عليها فيزة الزيارة العائلية

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

دكاترة، مهندسين، تجاريين، خريجى علوم، ... معنديش قائمة كاملة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الف شكر على الشرح المبسط و المفيد جدا جزاكم الله به خير
ليا اشتفسار
انا قدمت الطلب و وثقته من الغرفه و في الاول كان في رسالة تم تصديق الطلب
بعد يومين طلعت رسالة
تقديم الطلب للفرع مرفق بة اصل الاقامات وصور منها
ده معناه ايه و اقدم الورق فين
ارجو الافاده و شكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

انا معرفش الحالة دى بس لما دورت على النت لقيت انك يجب ان تتوحه الى وزارة الخارجيه بأصل الطلب المختوم من صاحب العمل واصل الاقامة و صورة منها واذا كانت الزيارة للحما او الحماة اصل و صور اقامة الزوجة بالاضافة لاقامتك، الموضوع بسيط هما بس عايزين يتأكدوا من معلومة و النظام مش ظاهرها فعايزين يتأكدوا بنفسهم. فى تحذير بس ان ده لازم يتم بحد اقصى اسبوع من ظهور الرسالة و الا سيلغى الطلب. يا ريت لما تروح شاركنا بالمعلومات عشان احدث البوست.

Ahmed Hesham يقول... [Reply] , [رد]

هل يمكن عمل زيارة للاب و الام و الاخت مع اعتبار انها الاخت الوحيدة و لايمكن تركها بمفردها ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لا اعرف كيفية عمل استثناءات، اقترح استشارة معقب

alhassan يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
انا قدمت طلب زياره عائليه وتم الرد على بالاعتذار عن اتمام الطلب علماً ان مهنتي بائع ومقر عملى في منطقة ابها بمربه واقامتي صادره من الرياض وقد قمت بالتصديق على الطلب بالغرفه التجاريه بابها .
افيدوني جزاكم الله خير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لو مفيش اسباب اتجه لوزارة الخارجية بالطلب للسؤال عن السبب

Sayed يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
كنت عايز استفسر عن مدة صلاحية تأشيرة زيارة العمل عشان اخدها على جواز السفر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

من شهر الى 3 شهور و بعد كده 3 شهور من ساعة قدوم السعودية كفيلك لازم يكون مخلص الاجراءات

Sayed يقول... [Reply] , [رد]

جزاك الله خير ، يعني وزارة الخارجية هي اللى بتحدد شهر او شهرين او 3

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

السفارة و لﻷسف الفترة على ما تأخد التأشيرة على الجواز على حسب القواعد فى الوقت المحدد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طيب في ناس يقولو ان السبب ان اقامتي صادره من الرياض وانا صدق على الطلب في ابها فهل هذا سبب

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

اذا كانت الاقامه صادره مثلاً من الرياض وقمنا بالمصادقه على طلب الزياره في ابها هل هذا يوقف المعامل او يجعل الوزاره تعتذر عن اتمام الطلب وهل من الازم التصديق في الغرفه التجاريه ومكتب الخارجيه
وهل مهنة البائع تسمح بستقدام الزوجه
تحياتي وجزاكم الله خير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اسف، مهرفش الاسباب انصحك بالتوجه الى الخارجيه.

Khaled Alshewail يقول... [Reply] , [رد]

أنا حاولت أدخل البيانات ووصلت للخطوة بتاعت جهة العمل وقالى رقم السجل ودخلته فعلا يقولى الرقم غير صحيح ... كلمت المصنع وادونى نفس الرقم بنفس الاسم والموقع يقولى غير صحيح فيه تفسير ؟؟
وفعلا جزاك الله خير ع المعلومات دى وعلى سرعة الردود

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

معظم الشركات عندها رقمين واحد بيشتغل فى الموقع و اﻵخر يرفض، انا مش عارف تعريفهم ايه بالظبط فى النظام و لكن تلموارد البشرية المفروض تبقى عارفة انهى واحد يشتغل فى الموقع، لو المصنع معرفش هتضطر تروح الغرفة التجارية و الاستعلامات و اسأل على الرقم من النظام و هما هيدهولك و خليك محتفظ فيه عشان هتحتاجه فى الزيارات القادمة باذن الله.

ahmed يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
الطلب بتاعي من يوم 27/2/2014 قبل 4 ايام من اليوم كتب تم استلام الطلب و الان كتب الطلب تحت الاجراء و انا مش فاهم حاجة كده تمام ولا اية افرح الحاجة الزيارة لولدتي و لا اعمل اية

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اصبر قليلا حتى يتم اصدار التأشيرة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

اخي الكريم صرت مقدم 8 طلبات زيارة دائما يكون الرد نعتذر عن تلبية طلبك ولك هذه المرة كان الرد يرجى مراجعة الوزارة مع احضار صورة الاقامة ماذا يعني ذلك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

هتلاقى فى مشكلة فى النظام او اختلاف فى البيانات، اذهب اليهم و معاك الطلب المصدق و الاقامة و صورة منها و ان شاء الله خير و ابقى قلنا المشكلة ايه

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طلع في طلب سابق مقدم موافق عليه والحمدلله ايش بسوي الان

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وهل فعلا هناك شرط للحجز جوا ذهاب واياب فأنا اريد الذهاب برا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

المفروض الطلب الذى تم الموافقة عليه لما تكتب رقمه تظهر التأشيرة و اكمل باقى الخطوات.
تذكرة ذهاب و عودة اساسي لا اعرف ماذا تكون الحالة فى السفر برا.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

كنت سألت سابقا عن رسالة تقديم الطلب للفرع
بالفعل ذهبت لفرع الخارجيه بالدمام وقدمت الطلب و كان هناك ناس كتير لنفس الموقف
و لكن لم يستغرق وقت فقط بياخدو الطلب و يطابق المعلومات مع الاقامه و يقولك تابع على النت
بس لسه لم يظهر جديد , ربنا يسهل

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ممكن استفسار بسيط انا قدمت علي زياره والحمد لله اتقبلت في الخارجيه وطلعت التاشيره بس لقيت فيها خطاء ان اسم زوجتي ناقص حرف واسم ابني مظبوط المشكله بس في اسم الزوجه ممكن اعرف ايه الحل هل اراجع الخارجيه ام اعمل طلب جديد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

علي العلم اني معايه صوره من جواز السفر بتاع زوجتي

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

هل يمكن تصحيح الاسم في الخارجيه

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اسف مش عارف الاجراء فى هذه الحالة، يا ريت لو عرفت شارك معانا.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الله يبارك فيكـ .. والف شكر ع الافادة... ولسا للحين انتظر ما صار شي الله يعين

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
بداية أسمح لي أن أشيد بمجهودك الرائع وخدمة الأخرين نسأل الله أن يكتب لك في ميزان حسناتك

سؤالي هل المؤسسة إن كانت في النطاق الأحمر يسمح لمكفوليها بزيارات عائلية ؟ علما بأن إقاماتهم سارية المفعول لثمانية شهور قادمة ومهنهم المعدلة تسمح لهم بالزيارة ( معلم _ كاتب مالية )
سؤالي الثاني
قدمت طلب زيارة بالنت على الخارجية لأم زوجتي وذهبت بنفسي للخارجية وسلمتهم الأوراق وحتى الان ( تم إستلام الطلب ) علما باني سلمتهم الأوراق يوم 9 مارس 2014 وهنالك غيري سلم أوراقه بعدي بيومين وطلعت لهم التاشيرة بعد أسبوع فقط
أرجو الرد بارك الله فيك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

موضوع النطاق الأحمر ليس لى دراية كافية للافادة و لكن بالرجوع الى برنامج نطاقات و الفصيلات الموجودة www.emol.gov.sa/nitaqat/files/manual.pdf صفحة 55 توجد بها عقوبات المنشآت فى النطاق الأحمر و صفحة 76 توجد توقيف خدمات الاستقدام، لا يوجد منع مباشر للزيارة العائلية و لذلك انصح باستشارة معقب ان أمكن او تقديم الطلب و الموضوع كله 25 ريال فى حالة الرفض.

بالنسبة للطلب المقدم راجع الوزارة لمعرفة حالة الطلب و اسباب التأخير.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طالما الإقامة صادرة من الرياض يجب ان يكون العنوان في الطلب على الرياض ويتم التصديق من غرفة الرياض حتى يقبل الطلب ..
بالتوفيق إن شاء الله

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

الاخ أشرف
شاكرا لك حسن تعاونك وردك على إستفساراتي

ماهي المستنادات المطلوب أراجع بها الخارجية مرة أخرى علما بأنني سلمتهم أصل الطلب وخطاب التعريف وصورة إقامتي وإقامة زوجتي

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

فقط ، غير مطلوب غير ذلك.

ahmed يقول... [Reply] , [رد]

استـــــاذ أشرف
بدايتا أشكر حضرتك على المجهود الرائع والاستفاده الرائعه ... بس عندى سؤال انا أقامتى الان فى التجديد مع الكفيل وفاضل فيها شهرين من الان وتنتهى من وعامل طلب زياره للوالد والام والحما فيها مشكله فى طلب الزياره انى اقامتى بتجدد مع الكفيل؟؟؟؟
ارجو الافاده وشكرااا جزيلا لك...

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شاكر لك كثيرا استاذ اشرف على المجهود
انا ذهبت لفرع الخارجيه فعلا لما طلبوا اصل الطلب و الاقامه
و تابعت على النت و الحمد لله تم الموافقه عليه و طلعت التأشيرة بعد ثلاثة ايام

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

شكرا على افادتنا بالحالة و أنا هعدل البوست عشان اكتب الملاحظات

ahmed يقول... [Reply] , [رد]

فى انتظار الرد .... شكراااااا جزيلا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة شكرا استاذ اشرف علي مجهوداتك
تقدمت بطلب زيارة زوجتي واولادي من يوم 17 فبراير بعدها باسبوع ظهر يرجي مراجعة فرع الوزارة بجدة مع اصل الطلب وتذكرة المراجعة واصل الاقامه وصورة منها وفعلا تقدمت بهذه الاواراق يوم 6 مارس وموظف الخارجة افادني بمتابعة الموقع بعد شهر والي اليوم 24 مارس مازالت الرسالة يرجي مراجعة فرع الوزارة بجدة هي السابقة لم تتغير منذ تقدمي بالاوراق المفروض تظهر تم استلام الطلب ولكن لا اعرف هل تم رفض الطلب ام ماذا ؟ جزاك الله خيرا علي سعة صدرة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

انا رأيي انك اتأخرت لما رحتلهم اول مرة المفروض يكون فى خلال اسبوع و بعدين المعاملة بتمشى بسرعة. معلش عدى عليهم ﻷن الطلب كده لسه معلق فى النظام و مش هتعرف تقدم طلب جديد و ان شاء الله المرة دى تمشى الامور.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله
لو سمحت أ.أشرف هل ينفع اعمل زيارة لزوجتي ووالدها ولا لازم زوجتي تكون مقيمة عشان اعمل زيارة لوالدها ولو كانت التأشيرة بتاعت زوجتي طلعت ينفع تأخرها لحد لما اعمل زيارة لوالدها عشان تيجي معاه ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أعتقد مش هينفع بس ممكن تحاول، أنا بقول مش هينفع عشان فى احيان كتير بيطلبوا انك تتوجه الى وزارة الخارجية و معاك اقامتك و اقامة الزوجة للتأكد من البيانات.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Help يقول... [Reply] , [رد]

اخي اشرف جزاك الله خيرا

سؤالي لما بدخل رقم السجل للشركة عند تقديم الطلب بيظهرلي رسالة الرقم خاطئ مع اني متاكد من الرقم والسجل موجود معي ؟!!! مالحل ؟
النقطة الثانية : انا مقيم في القصيم واقامتي مصدرها الرياض , وادارة الشركة في الخبر , وعند اخر تجديد لاقامتي تم في الخبر
لذلك الان الاقامة من جوازات الخبر , فهل أكتب اني مقيم في الخبر ؟ هل اصدقها من الغرفة التجارية من الرياض ام من الخبر ؟

شكرا لك

Sayed يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
الحاقا بالسؤال الاصلي انا صدرت لي تأشيرة زيارة عمل اول امبارح وحاولت اتصل بمكاتب تخليص التاشيرات اسالهم عن صلاحية التاشيرة كلهم قالو زي ما حضرتك تفضلت ان السفارة هى اللى بتحدد وانا مش عارف اوصل للسفارة لانى لسه في السعودية ، هل فيه طريقة للاستفسار من القنصلية بالقاهرة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت انا امي عملت لي زياره و اتوافق عليها بس حاليا طالبين موافقه ولي الامر اللي هو والدي مع العلم ان هو كمان بيشتغل فى السعوديه ..راح لكاتب العدل لعمل الاقرار قالوا مفيش ورقه زي دي بتتعمل اصﻻ
ايه الحل دلوقتي؟؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

راجع البوست http://ksa-experience.blogspot.com/2012/11/blog-post.html

فيه ارقام التليفونات للقنصليات لسعودية فى مصر

اتمنى لك التوفيق.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أنا معرفش حالة زى كده العمل فيها يكون ايه بس بحاول اجتهد يمكن تكون فيه طريق للحل
فى قواعد لأى ورقة رسمية لكى تقبل بالقنصلية لازم تكون مصدقة من الخارجية المصرية، أنا اعتقد ان الوالد يتوجه الى القنصلية المصرية فى السعودية و يقولهم الطلب و اعتقد عندهم نموذج أو نص للحالات المشابه و بعد كده يصدقوه من عندهم و يبعتهولك عشان تقدميه مع الطلب.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

معظم الشركات عندها رقمين واحد بيشتغل فى الموقع و اﻵخر يرفض، انا مش عارف تعريفهم ايه بالظبط فى النظام و لكن الموارد البشرية المفروض تبقى عارفة انهى واحد يشتغل فى الموقع، لو الشركة مش عارفة هتضطر تروح الغرفة التجارية و الاستعلامات و اسأل على الرقم من النظام و هما هيدهولك و خليك محتفظ فيه عشان هتحتاجه فى الزيارات القادمة باذن الله.

بالنسبة للاقامة لا أعتقد ده ممكن يسبب مشكلة عشان فى شركات كتير شغالة و لها مكاتب فى انحاء المملكة، اكتب مكان الاقامة الحالى لأن المعلومات يجب ان تكون صحيحة، بخصوص التصديق من أى مكتب.

فى تعليق على البوست بتاريخ 23 مارس 2014 من أخ كريم mohamed adel بيقول عكس الكلام لا أدرى ما هو الصح ksa-experience.blogspot.com/2013/12/blog-post.html?showComment=1395581838631#c2291322849917745655

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ..
استاذ شريف ..شكرا على مجهود حضرتك
اسمحلى بسؤال انا الان حامل وعملت طلب زيارة لولدى وولدتى بس العمر فى غلط هل ممكن يبقا فى مشكلة ؟
وانا بولد بشهر 9 ان شاء الله ينفع اجدد الزيارة لوالدتى ولا هيبقا فى مشكلة؟
اعتزر على الاطالة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

السن مش مشكلة كبيرة يعنى الغلطه لو سنة ولا اتنين مش هتفرق كتير، هما بيسألوا عليه عشان امكانيه العمل و كده.
بالنسبة لموضوع الحمل و شهر 9 ، اعتقد هيبقى صعب التجديد اثناء رمضان و هيدوها اسبوعين بالكتير للمغادرة فاحتمال كبير مش هتكون معاكى فى الوﻻدة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم لو سمحت اخي تم قبول طلب الزيره

كم المده الي لازم اقدم فيها الطلب للمكتب في مصر

في مده محدده وبعدها ممكن يتلغي الطلب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

يجب على المتقدم بطلب التأشيرة أن يقدم الأوراق كاملة قبل مرور 1 شهر من اصدارها (بعض المواقع تذكر 90 يوم و لكن معلومة غير مؤكدة).

تم تغيير الاجراءات فى مصر من شهر فبراير 2014
http://www.masrawy.com/news/egypt/politics/2014/february/11/5826297.aspx

الاجراءات من كل المحافظات من طريق موقع واحد ، للأسف معنديش التفاصيل الأخيرة و لكنها موجودة على الموقع
https://www.vfstasheel.com/VFSTasheel/html/EG/arabic/visa_information.jsp

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

ماهي أقصى مدة ل ( تم إستلام الطلب ) لأني كلما دخلت النت للإستفسار عن طلبي أجد هذه الرسالة حتى الأن 21 يوم من يوم ماسلمتهم أوراقي بالخارجية ( أصل الطلب وبقية الأوراق )
ولك الشكر والتقدير أخي أشرف

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

اخى الكريم انا كنت عملت طلبين وثقت واحد فيهم الرياض وخد وقته واترفض عشان مش متوثق من محل اصدار الاقامة قمت موثق الطلب التانى من مكان اصدار الاقامة بتاريخ 5/3 ومنذ اسبوع ظهر الطلب تحت الاجراء ولم يتغير شئ مالعمل ؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

انتظر قليلا ان شاء الله يتوافق عليه، عندهم ضغط كبير الايام دى

ahmed يقول... [Reply] , [رد]

أستاذ أشرف السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.....
بخصوص الاستفسار بتاعى بتاريخ 24/3/2014 الا وهو بس عندى سؤال انا أقامتى الان فى التجديد مع الكفيل وفاضل فيها شهرين من الان وتنتهى من وعامل طلب زياره للوالد والام والحما فيها مشكله فى طلب الزياره انى اقامتى بتجدد مع الكفيل؟؟؟؟
ارجو الافاده وشكرااا جزيلا لك...
ما رديت على حتى الان ؟؟
شكرا استاذى العزيز

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

آسف على التأخير فى الرد، احتمال للأسف تترفض، بعض المواقع تذكر على الأقل 3 شهور لانتهاء الاقامة و لكن غير متأكد.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

salam ena men tounes wjawji besoudia 9adam talab ziyari li waliawledi alyawm wa9ama belmousada9a 3alayh m3a al3elm jawji fani kahrabai laken kena arad tasaf al wizara li3adam tah9i9 atalab hal li ma3rifat asabab wachokran

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

لمعرفة اسباب الرفض، يرجى من زوجك التوجه الى وزارة الخارجية لمعرفة الاسباب.

أنا مش عارف السنة دى هما فاتحين الزيارات لفنى الكهرباء أو لا.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم .. الأخ أشرف بالبدايه أشكرك على كل ماتقدمه من تعاون جعله الله في ميزان حسانتك .. بعد التحيه عندي سؤال .. سؤالي هو .. أنا قدمت على طلب في تاريخ 24/3/2014 .. وتم التصديق عليه في تاريخ 27/3/2014 .. وكل مادخلت يقول تم التصديق على الطلب .. الى هنا لأ يوجد مشكله .. المشكله أريد أسافر في تاريخ 9/4/2014 هل أقدر أسوي تأشيرة خروج وعوده دون أن يحصل بالطلب أي شيء في حال تم أستلام الطلب ..وإذا سافرت هل يلتغي طلبي أم ماذا أرجوا المساعده ..

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

فى احيان بيطلبوا تواجدك فى الخارجية و معاك الاقامة و صورة و بتحصل مشاكل لو فى مشكله فى الاقامة فاللاسف احتمال يترفض لو انك غير متواجد فى السعودية.

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

ذهبت للخارجية قبل 23 يوم وسلمتهم أصل الطلب وصورة الإقامة وكل شيئ طلبوه مني أعطيتهم إياه ومن يومها وكل ما أدخل النت أجد ( تم إستلام الطلب ) 23 يوم بالتمام والكمال

ماذا أفعل يا أخي أشرف

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

للأسف مضطر تذهب اليهم مرة أخرى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وفي حال طلبوا مراجعتي للخارجيه .. وقمت بمراجعتهم.. وثم سافرت .. هل يتم اللغا الطلب ..كوني خارج المملكه ..؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

معنديش معلومة قاطعة بذلك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

hala9 ye9der ystagdem wala la ya3ni yemdih itale3 ta2chirat zyara lilwalda ? arjo lmosa2ada wachokran

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت يا جماعة دلوقتي انا خلاص اتكتبلي مستند تأشيرة و المفروض ان الطلب اتوافق عليه ,,,,ايه الاجراءات في مصر دلوقتي و فين تحديدا و جزاكم الله كل خير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أخى الكريم، تم تغيير الاجراءات فى مصر من شهر فبراير 2014
http://www.masrawy.com/news/egypt/politics/2014/february/11/5826297.aspx

الاجراءات من كل المحافظات من طريق موقع واحد ، للأسف معنديش التفاصيل الأخيرة و لكنها موجودة على الموقع
https://www.vfstasheel.com/VFSTasheel/html/EG/arabic/visa_information.jsp

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الرجا الكتابة باللغة العربية حتى استطيع افهم السؤال؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
ارجوا الافادة لإهمية الموضوع.
انا تأشيرة زيارةعائلية والتأشيرة انطبعت على الجواز فى 20 فبراير ولكن الدخول للمملكة كان 8 مارس , ومدة التأشيرة 3 شهور .....فكنت عايز اعرف هل ال3 شهور من يوم الدخول للسعودية والا من يوم طبعها على الجواز,,, لإن إقامة الزوج هاتنتهى بعد ال3 شهور بيومين ....فهل يمكن تجدد تأشيرة الزيارةهذا فى حالة لو كانت ال3 شهور من يوم الطباعة على الجواز اما فى حالة لو سيتم احتساب ال3 شهور من يوم دخول اللمملكة فلا توجد مشكلة لانه سيكون جدد الاقامة ....ارجوا الافادة ضرورى اكرمكم الله .

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

التأشيرة تحسب منذ دخول المملكة، موضوع التجديد المهم تكون جددت الاقامة قبل عمل تجديد الزيارة.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
استاذنا الاستاذ اشرف كل سنه وحضرتك طيب
لو سمحت انا قدمت على طلب زياره لزوجتى وابنى وبعد التصديق على الطلب الشركه عدلت المهنه بتاعتى وجانى الرد بمراجعه الوزاره هلى اراجع ولا اعمل طلب جديد مع العلم ان المهنه الاولى كانت فنى حاسب الى وتم التعديل الى فنى تدقيق حسابات
شاكرا جد لحضرتك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

راجع قبل مرور اسبوع و ان شاء الله المهنة لن تكون عائق، طلب جديد سيستغرق وقت أطول.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف انا اتصلت بمكتب سفريات الفيحاء وقالولي لسه الإجراءات في مصر زي ما هي إلى الان انا قدمت مستند التأشيرة والجواز لمكتب السفريات من يوم الثلاثاء 25/3 وإلى الآن كل ما اتصل بيهم يقولولي لسه هي عادة بتاخد وقت اد ايه في مصر ؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وهل التجديد للزوجة بردوا مرتبط برمضان والحج ولا الزوجة ممكن يتجددلها من غير عائق فترة الحج وكده ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

المكاتب لو الاوراق كاملة و هم يتأكدوا من ذلك بتأخد من 2 - 3 أيام لو هما هيتأخروا أكتر من كده و لسة مدفعتيش الفلوس كلمى مكتبة الحى اللاتينى.

التجديدات معظمها بيوقف فى رمضان و الحج بغض النظر عن صلة القرابة.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

salamou 3alikom ena alo5t limentounes zawji a3ada atalab mara o5ra fakana alrad ta9dim atalab lelfara3 morfe9bihi asl al i9amet wasouar menha hal sato9bal hedihi almara wa ayna yahmel al awra9 ma3a al 3elm 9odima atalab fi hafr al baten wachokran lita3awen

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكرا جزيلا أ/ اشرف

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

ان شاء الله ما دام طلبوا يطلعوا على الاوراق يبقى فيه امل كبير يقبل الطلب و ان شاء الله ميكزنش فى مشكلة فى جهة العمل.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

esfa 3ala ez3ajek a5 achref laken ayna ya9a3 far3 hafr al baten wahal yomken lelkafil yrouh badalou lianou yachtagel fi riyadh

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف السلام عليكم انا فى مصر ابحث عن عقد عمل سائق للسعودية لذلك اعطيت اوراقى والبسبور لمكتب سفريات بعد كام يوم اتصلو بى وقالولى اسمك نزل فى موقع انجاز واعطونى رقم تأشيرة ورقم سجل وبالفعل وجدة اسمى ومكتوب بجانبة لم يتم التصديق رجأ افادتى ماذا يعنى ذلك وماهى الخطوات القادمة واسف للأطلة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اذا كان ابمطلوب الذهاب الى غرفة تجاريه حفر الباطن المكان فى العنوان
http://www.hafrchamber.org.sa

اذا كان المطلوب وزارة الخارجية اعتقد و لكنى غير متأكد تكون المنطقة الشرقيه
http://www.mofa.gov.sa/MainContactUs/EasternRegion/Pages/Map.aspx
بالنسبة لموضوع الكفيل انا متأكد فى حالة التصديق يمكن و لا اعرف فى حالة التأكد من البيانات

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

اسف عزيزى معنديش خبرة فى الموضوع ده

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

بارك الله فيك على مجهودك القوي ...
يا حبيبي بدي اسالك قدمة الطلب وراجعة وزارة الخارجيه بعد ما شاف الاقامه قلي باقيلها شهرين جددها لكنه اخد الطلب وخلاه عندو بعدها انا جددت الاقامه بعد اسبوع ورجعت عنده وخبرتو قلي راجع الموقع السؤال كيف بدهم يعرفو اني جددت الاقامه وهم ما اخدو منها صوره

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

a5 achref nochkrek 3la ijebetek bas andi soual a5ir hal 3inda adahab lelfara3 lezem asl atalab ykoun ma3ah am nos5a takfi liana alasl 3inda alkafil fi hafr albaten wachokran 3al majhoud lifahm alkitaba

Ahmed Yousef يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم استاذ اشرف
باذن الله هنزل الصيف القادم علشان اتجوز و كنت عايز اسال ممكن اعمل استقدام و انا فى مصر . عن طريق صديق هيكون هنا مثلا و لا لازم اعمله بنفسى ؟
و هل ممكن اعمل زيارة علشان اعرف اجبها معايا و اغيرها لاقامة , هل كدة هيكون اسهل ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الطلب عبارة عن نسخة مطبوعة من النت هو بيبقى محتاجها علشان رقم الطلب ،اعتقد لو الكفيل يبعتلكوا فاكس او ايميل الموضوع كافى.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الطلب يحتوى على رقم الاقامة و النظام متصل ببعضه فهيعرف بالتجديد، المهم راجع الموقع و لو لسة متغيرش لمدة اسبوع عدى عليهم تانى.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الاستقدام مش هينفع صاحبك يعملوا لازم انت او الكفيل.

انت مش هتعرف تقدم على زيارة او استقدام الا بعد الزواج و توثيق العقد لأنه لازم تقدمه للقنصلية.

انا مش عارف اجراءات تحويل الزيارة الى استقدام و لكن عندى اقتراح تانى، انت ممكن تعمل توكيل بالزواج من السعودية حتى يتم كتب الكتاب و التوثيق فيمكنك من تقديم الاستفدام قبل نزولك للفرح و ان شاء الله تتم اجراءات معاها و تيجوا مع بعض، و مبروك مقدما :)

Ahmed Yousef يقول... [Reply] , [رد]

شكرا على سرعة الرد
طيب لو وثقت عقد الزواج و ارسلته من مصر لواحد صاحبى , هينفع يخلص الاجراءات ( استقدام او زيارة ) و لا لازم اكون موجود بنفسى ؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الاستقدام : انت او كفيلك و لبس صاحبك
الزيارة: انت او كفيلك فى التوثيق و لكنهم يتخققوا من وجودك بالمملكة و بعض الاحيان يطلبوا تواجدك شخصيا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

اخى انا الشركة عملت لى طلب اونلاين على موقع الخارجية لتمديد العودة وبفضل الله الطلب تم قبولة بعد موافقة الداخلة بفضل الله فهل ترفض السفارة السعودية امر الخارجية مع العلم ان اقامتى سارية واننى تجاوزت 7 اشهر
وظهر لى مستند تاشيرة برجاء مراجعة الممثلية لاستخراج تأشيرة الدخول
برجاء الرد عاجلا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

طالما تمت الموافقة ان شاء الله مفيش مشكلة.

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

انا قدمت طلب زيارة و ما ارسلتلي ياه الشركة إلا بعد بشهر و لما ختمته من الغرفة التجارية اجاني الرد بعد ساعتين تعتذر الوزارة عن تلبية الطلب؟؟؟ و هي تاني مرة بتصي معي شو الحل؟؟؟؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أنا لا أدرى كم من الوقت يظل الطلب فعال، للتأكد من المشكلة الرجا التوجه الى وزارة الخارجية لمعرفة المشكلة و اذا كان السبب من التأخير فى التصديق ، اطلب سرعة الاجراءات بداخل شركتك من الموارد البشرية.

rabee يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم سؤال من الاخوة ذوي الخبرة بموضوع الزيارة العائليه .أحتاج اعمل زيارة لوالدتي واختي التي تجاوزت سن الثلاثين سنة فهل سيكون هناك امكانيه لقبول طلب زيارة اختي

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

اخى اشرف فؤاد
اولا جزاك الله خيرا على البشري
لكن بصراحة انا قلق جدا لانه كل شوية اٌرا فى الانترنت انه السفراة ممكن توافق او ترفض تمديد العودة
لدرجة انه المكتب الذى دخل الاوراق امس للسفارة بيقول لى نننتظر نشوف النتيجة
وكلامة هذا قلقنى اكتر
فهل لا قدر الله ممكن ترفض السفارة ولا متأكد ان شاء الله توافق
بالله رد بسرعة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

الوالدة ان شاء الله مفيش مشكلة
الأخت و الأخ غير ممكن من أكثر من حالة قدموا و لم يقبلوا.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

أخى الكريم
أنا لا أعمل فى الجوازات أو كمعقب أو فى احدى الشركات المسؤلة عن الزيارات أو فيزا العمل و انما اجيب طبقا لحالات حدثت معى او مع غيرى ممن اعرف عنهم الصدق فى المعلومة.

اجراء تمديد العودة اجراء عادى و بيتعمل كتير و كل الحالات التى سمعت بها لم يحدث لها مشاكل و فى نفس الوقت لا أدرى الاجراءات الداخلية للسفارة و ممكن يكون فى حاجة زى تشييك أمنى او الى خلافه يجب التأكد منه أو عدم وجود بلاغ هروب من الكفيل مما لا اتوقع فى حالتك ان تكون فيه مشكلة لأن الشركة مددت. الموضوع تقريبا من 2 - 3 يوم و تعرف النتيجة.

نصيحة أخ
دع عنك القلق، و تأكد "ما أصابك لم يكن ليخطئك وما أخطأك لم يكن ليصيبك" و كله خير و الله أعلم.

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

عملت بنصيحتك أخي أشرف وراجعت الخارجية بعد إنتظار دام شهرا وقالوا لي أنتظر كمان أسبوعين لأن علينا ضغط كبير
حقيقة أنا مش عارف ضغط إزاي وفي ناس قدموا بعدي وطلعت لهم التأشيرة والله أنا أخشى أن يكون الموظف ضيع الأوراق والطلب ومش عارف أعمل إيه لأنني أحس أن عملهم مش منظم وفيه عشوائية

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

بحمد الله اليوم طلعت لي التاشيره بعد انتظار دام 4 اشهر

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]

الأخ / ت محترف النت بعد السلام عليكم
أخيرا وجدت منكم إجابة عملية على تساؤلي عن ( كم أقصى مدة ل تم إستلام الطلب ) وبعد مشاركتم الأخيرة هذه إطمأنيت أكثر لأنه ليس أمامي سوى الأنتظار حتى أستلم التأشيرة بإذنه تعالى

لكم تحياتي

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
لو سمحت استاذ اشرف ..الحمد لله طلب زيارة ماما وبابا اتقبل والتأشيرة طلعت يوم الاثنين الماضى . وقدمنا على طلب زيارة تانية لحماتى وحمايا تانى يوم صدور تأشيرة مامتى وبابا ...فكدة ممكن يلغو التأشيرة بتاعت مامتى ولا عادى؟
وهل ممكن ميقبلوش طلب حماتى ولا برضو عادى؟
علما ان زوجى مهندس كهربا
شكرا لحضرتك..وآسفة للاطالة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

طالما التأشيرة صدرت ان شاء الله لن تلغى.

بالنسبة لطلب حماكى و حماتك، (اعتقد ان مقدم الطلب يكون زوجك) فى معظم الاحيان يقبلوا الطلب الا فى حالة الضغط و اقتراب موسم رمضان او الحج.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم....
انا عملت زياره لامي....وصدقت من الغرفه التجاريه...وطلبوا مني مراجعة الخارجيه بلاقامة...
وكنت عاوز اعمل لامي استقدام بدل زياره....هل ينفع...وهل هيترفض طلب الاستقدام بسبب ان في طلب زيارة على النت.
وشكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وعليكم السلام الاخ الفاتح الخير احمدالله كثير علي صدور التاشيره
وان شاء الله تصدر تاشيرتك استعن بالصبر والدعوات اظن في ضغط كبير علي الخارجيه لاني مقدمه الطلب من 7/1/2014وكنت قد ياست ولكن الحمد لله

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
استاذ اشرف انا قدمت علي طلب زيارة لزوجتي ..وصدقته من الغرفة وقدمته لوزارة الخارجية . ومازال رسالة يرجي مراجعة الوزارة بتذكرة و اصل الطلب وصورة الأقامة ...موجود من 21 يوم تقريبا هل دا طبيعي
أنتظر أم أقوم بمراجعة الخارجية

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

بالنسبة لاستقدام الوالدة اعتقد بطلوا يعملوا الموضوع ده من فترة و مكتفيين بالتجديد للى معاها اقامة، افضل سؤال معقب يكون اعرف منى بالموضوع ده و لو فى امكانية للاستقدام انت ممكن تلغى تأشيرة الزيارة قيل ما تقدم الطلب و الله أعلم.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

من التعلقات من الزملاء الموضوع بيأخد وقت احيانا، اعتقد لو تقدر تروح يبقى احسن يمكن يكون فيه مشكلة و الموظف نسى يمشى الطلب فى النظام.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف انا إلى الان عدى اكتر من 15 يوم على تسليمي لجواز السفر والاوراق المطلوبة لمكتب سفريات بمحافظتي بس للاسف كل ما اتصل بيهم يقولولي الباسبور اتأشر بس فيه مشكلة ومش عارفين يحصلوا عليه من القنصلية هل ينفع اطلع بدل فاقد للباسبور واعمل التأشيرة تبع مكتب تاني ولا اعمل ايه ؟؟ علما أني دفعت للمكتب لما سلمتهم الباسبور 500ج

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

كلام مكتب السفريات غير منطقى بالمرة، المفروض يقولوا ايه المشكلة أو يرجعوا البسبور.
لا أنصح بعمل جواز جديد و اعادة الطلب لأن من الممكن اثارة الريبة فى الطلب ، الرجا المتابعة مع المكتب الحالى و كونى اكثر حزما معهم.

‏«الأقدم ‏‹أقدم   ‏1 – 200 من 845   ‏›أحدث ‏أحدث»