2013-12-29

خطوات استخراج تأشيرة زيارة عائلية للسعودية

تم أخر تعديل بتاريخ 25 يناير 2020.


 الزيارة تكون ممكنة لاقارب الدرجة الاولى كالوالدين أو الزوجة أو الابناء و أيضا لأم و أب الزوجة.

 يجب ألا تقدم الطلب بينما تتم تغيير بياناتك فى الجوازات مثل تغيير المهنة او تغيير محل السكن او مكان اصدار اقامتك و ان تكون باقى على اقامتك مدة تزيد عن 3 شهور.

بيانات جواز سفر الزائر و صورة شخصية للزائر الكترونية بخلفية بيضاء يجب ان تكون متوفرة: اسم - ديانة - تاريخ ميلاد - محل ميلاد - رقم جواز السفر - تاريخ اصدار جواز السفر - تاريخ انتهاء جواز السفر - جهة اصدار جواز السفر - الجنسية - الجنس - جهة القدوم - صلة القرابة.

1- الدخول الى الموقع https://visa.mofa.gov.sa باستخدام متصفح Microsoft Edge لأن فيه بعض القوائم لا تعمل الا عن طريق المتصفح.

2- اضغط "أفراد".

3- اضغط "مقيم" --> "طلب زيارة عائلية للمقيمين".

4- شاشة الموافقة على التعهد، اضغط "أوافق".


5- فى شاشة البيانات الشخصية، املأ الطلب بالبيانات حسب نظام أبشر رقم الاقامة و تاريخ الانتهاء (يجب أن يكون باقى على انتهاء اقامتك مدة تزيد عن 3 شهور) و اضغط "التالى"



6- اضغط "التالي"

7- فى شاشة بيانات الطلب، ستجد الاسم و الجنسية و المهنة و العنوان و تاريخ الميلاد و بيانات جهة العمل. و عليك ادخال الايميل و الجوال (009665) و يمكنك تعديل العنوان . رقم تأشيرة الدخول هو الرقم فى تأشيرة دخول السعودية أول مرة فى جواز سفر المقيم و مكتوب بالكمبيوتر(موضح بمربع أحمر و أصفر)  و ليس بخط اليد.




7- فى شاشة طلب زيارة عائلية، ادخل بيانات الزائر و اضغط اضافة.


 ثم اكتب الرقم الأمنى ثم اضغط "حفظ".


8- قم بطباعة الطلب و امضاءه و يوثق و يختم من صاحب العمل.

9- يجب تصديق الغرفة التجارية للطلب (25 ريال سعودى)، التصديق متاح الكتروني للشركات فراجع الموارد البشرية فى شركتك للتصديق الالكتروني. تم التوجيه من احد التعليقات ان التصديق يكون من نفس مدينة اصدار الاقامة حتى يقبل (اذا الاقامة صادرة من الرياض يجب التصديق من الغرفة التجارية بالرياض)، أنا غير متأكد من المعلومة.

10 - بعد التوثيق راجع موقع وزارة الخارجية https://visa.mofa.gov.sa/  استعلام --> طلب مقدم الى وزارة الخارجية --> املأ البيانات (رقم الطلب مطبوع على طلب الزيارة) ، (رقم السجل هو رقم الاقامة)  و كود الصورة و الضغط على "استعلم"

11- يظهرالشكل على حسب حالة الطلب:
     أ- اذا كان الطلب لم يتم دفعه، يظهر لك الطلب و يمكنك طباعته اكثر من مرة.

    ب- اذا تم دفع التصديق من الغرفة التجارية تظهر جهة التصديق و التاريخ (ممكن أن تأخذ هذه الخطوة بضع ساعات من وقت الدفع حتى تغيير حالة الطلب فى الانترنت)


    ج- فى بعض الأحيان، تظهر رسالة تطلب التوجه الى وزارة الخارجية بأصل الطلب المصدق و اصل و صورة الاقامة، يجب التوجه الى الوزارة فى خلال اسبوع بالأوراق المطلوبة لأنهم يريدون التأكد من معلومة لا تظهر فى النظام، معظم الذين ظهرت معهم هذا الطلب يكون مقدم فى نفس الوقت على تعديل مهنة أو تجديد اقامة، الرجاء التوجه الى الوزارة و عدم التردد. مكان الوزارة على خرائط جوجل هنا و لو هتروح بأجرة (وزارة الخارجية، الناصرية أو شارع الوشم).

    د-اذا تم التأكد من البيانات الصحيحة للطلب ستظهر رسالة "الطلب تحت الاجراء" و اذا كانت البيانات غير صحيحة سيظهر رسالة خطأ و التصحيح المطلوب.


    ذ - عند تنفيذ الطلب ستظهر التأشيرة كما يلى:


    ه- عادة الوقت حتى تصدر التأشيرة من يوم واحد الى 25 يوم عمل (متوسط 4 ايام عمل) على حسب عدد الضغط على طلبات الزيارة.

12- الدخول الى موقع "منصة خدمات التأشيرات الإلكترونية  (إنجاز)" https://enjazit.com.sa/

13- اختيار "افراد" --> "خدمات التأشيرات" --> "طلب الحصول على تاشيرة دخول للمملكة من الممثليات السعودية بخارج المملكة"

14- يجب عليك الدخول او النسجيل فى الموقع لمتابعة طلبك، قم بالتسجيل و سيرسل لك بريد الكتروني لتفعيل الحساب.

15- فى شاشة قائمة طلبات التأشيرات، اضغط "اضافة طلب جديد".


16- فى شاشة "اتفاقية خدمات الدفع الإلكتروني عبر الإنترنت" --> اقرأ اولا ثم اضغط "موافق"

17- فى شاشة "التعهد"الخاصة ببصمة الاصابع و قزحية العين --> اضغط "اوافق"

18- فى شاشة "البيانات الشخصية" املأ البيانات.
    أ- الصورة حجم صغير(3 - 18 كيلو بايت) و خلفية بيضاء و ابعاد بحد اقصى (200 * 200 بيكسل)  و تكون مطابقة للصورة المقدمة ل VFStasheel
    ب- الاسم كما فى الجواز رباعي.
    ج- بيانات الزائر تستكمل و يمكن ترك حقل رقم الهوية.
    د- بيانات التأشيرة هو رقم التأشيرة فى الخطوة 11 و الممثلية هى المدينة التى سيقدم فيها الطلب للسعودية.
    ذ- المهنة ليست العمل بل العلاقة بالمقيم (ام، اب، ام الزوجة، ...)
    ز- بيانات جهة العمل هى بيانات طالب التأشيرة من السعودية.
    و- عدد مرات الدخول و التأشيرة و مدة الاقامة كما بطلب التأشيرة.
 
19- ادخل رمز الصورة و اضغط "حفظ"

20- فى شاشة "بيانات التأمين الصحى لتأشيرات الزيارة و المرور"
    أ- ادخال البيانات الخاصة بالمقيم العنوان و الجوال و الايميل.
   ب- الاجابة على الحالة الصحية للزائر.


21- اضغط "حفظ".

22- اختر شركة التأمين و اضغط "حفظ". ملاحظة التأمين الصحي لجميع الشركات يغطي حالات الطوارئ فقط و ليس العيادات.

23- يتم الدفع على اربع مرات باستخدام كارت ائتمان (رسوم الطلب - رسوم خدمة التأمين الصحي - تكاليف التأمين الصحي - رسوم التأشيرة) (فيه تنويه سيتم من مرة واحدة فى المستقبل منذ اكثر من عام و لم يفعل حتى الان) .

24- التقدم الى السفارة السعودية يكون عن طريق مكاتب شركة تسهيل فى مختلف المحافظات فقط حيث لا يتم التعامل مباشرة مع السفارة. يمكن حجز موعد من عن طريق الهاتف 16161 على رقم  أو من خلال الموقع الالكترونى للشركة و الفيديو يوضح طريقة حجز الموعد.


25- يتم ارسال صورة التأشيرة و صورة الدفع عن طريق منصة خدمات التأشيرات الالكترونية الى الزائر و يجب ارفاق الأوراق التالية عند التقدم لشركة تسهيل:
    أ- صورة التأشيرة.
    ب- صورة الدفع عن طريق منصة خدمات التأشيرات الالكترونية (انجاز).
    ج- صور شخصية (2) بخلفية بيضاء للزائر.
    د- أصل جواز السفر للزائر و صورة منه.
    ذ- أصل اثبات العلاقة بالمقيم و صورة منها (مثال: اذا كان الزائر الأم يجب احضار أصل شهادة الميلاد للمقيم المميكنة و المصدق عليها من وزارة الخارجية المصرية، و اذا كانت والدة الزوجة يجب احضار أصل قسيمة الزواج المميكنة للمقيم و المصدق عليها من وزارة الخارجية المصرية و اذا كان الأب لا يحتاج أوراق ).
    ه- صورة حجز الموعد فى شركة تسهيل اذا امكن.
    و- مبلغ فى حدود 750 - 800 جنيه مصري.


  • يجب على المتقدم بطلب التأشيرة أن يقدم الأوراق كاملة قبل مرور 1 شهر من اصدارها (بعض المواقع تذكر 90 يوم و لكن معلومة غير مؤكدة).
  • و بعد اصدار التأشيرة على الجواز تكون مدة صلاحيتها 3 شهور ( الفترة القصوى للسفر للسعودية)، مع اقتراب رمضان و موسم الحج تتقلص المدة الى 1 شهر.
  • مدة الاقامة 90 يوم تحسب من تاريخ الدخول للمملكة.

هناك 845 تعليقًا:

‏«الأقدم   ‏‹أقدم   ‏201 – 400 من 845   ‏›أحدث   ‏أحدث»
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ahlan a5 achref la9ad sabi9a wa a5bartouka ma touliba men zawji ta9dimouhou lelfara3 laken alkafil atha3a atalab wmara alen akthar men osbou3 arjouk a5 achref ma yomkinouhou an yaf3al walaka achokor

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ahlan a5 achref l9ad sabi9 wa a5bartouka ma touliba men zawji ta9dimouhou lelfar3 laken alkafil atha3 atalab wmara alen akthar men osbou3 matha yomkinouhou an yaf3al alen a5 achref nouridou almousa3ada wachokran

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ahlan a5 achref l9ad sabi9 wa a5bartouka ma touliba men zawji ta9dimouhou lelfar3 laken alkafil atha3 atalab wmara alen akthar men osbou3 matha yomkinouhou an yaf3al alen a5 achref nouridou almousa3ada wachokran

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ahlan a5 achref la9ad sabi9a wa a5bartouka bima touliba men zawji ehdharouhou lel fara3 laken al kafil atha3a al talab wamara alen akthar men osbou3 walam yata9adam zawji lel fara3 arjou al mousa3ada a5 achraf matha yomkinouhou an yaf3al alen

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا سورية اقيم في بلد اوربي مع زوجي تقدمت بطلب للعمرة رفض من السفارة مع جميع الناس حاملين جوازات السورية بعدم قبول تاشيرة الحج او العمرة لهم حتى اشعار اخر, اخي يقيم في السعودية واود زيارته هل يمكنه تقديم طلب زيارة لي من السعودية ؟
ام انهالطلب فقط للوالين كما ذكرت سابقا؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

حبيبي السلام علكم
تقدمت بطلب زيارة لزوجتي وابني وبعد 15 يوم قالي تابع وزارة الخارجية فرع جدة وتقدمت بطلب اخر لوالدتي ومنتظر نتيجة الطلب عاوز اعرف كم مدة متابعة الوزارة بجدة لان مر قريب 20 يوم ولا انتظر موافقة والدتي واخلصهم مع بعض

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

حبيبي السلام عليكم
تقدمت بطلب زيارة لزوجتي وابني وبعد تقريبا 10 ايام طلب مني متابعة فرع الوزارة بجدة هل معنى ذلك انه تم الموافقة وتقدمت بطلب زيارة اخر لوالدتي ومنتظر الان النتيجة كم مدة متابعة الوزارة بطلب زوجتي او اني اذهب لجدة عشان اخلص الطلبين

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أخي الفاضل أستاذ أشرف
الحمد لله صدرت تأشيرة الزيارة لزوجتي
و بعتها إلى مكتب سفريات أي دي جي اللي في المعادي من يوم الأربعاء الموافق 2 أبريل 2014 و لغاية الآن لم تصدر تأشيرة الزيارة على جواز سفر زوجتي علما بأني حاجز تذاكر سفر و عودة و مش عارف هتلحق تيجي يوم الخميس 17 أبريل و للا لا
دعواتك و تقريبا الخطوة دي بتاع قد ايه في سفارة القاهرة
معلش الواحد قلقان

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

جزاك الله خير علي هذا الجهد أخي أشرف

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@tasnim werfelli
أسف على الرد المتأخر، هل يستطيع زوجك طباعة الطلب من جديد؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Osama Idris
للأسف الطلب للأبوين فقط

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@شركة عبد الغني
المفروض تتابع فى حدود اسبوع، جرب عدى عليهم و اتمنى يكون الطلب موجود

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Hasan
المفروض 2 الى 3 أيام فقط

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ghalib ibrahim
شكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

قمت بعمل زيارة لوالد ووالده الزوجه بس للاسف التاشيرة طلعت باسم الام خطا حصل تبديل للاسم الثانى بالثالث فماذا افعل علما بانى تقدمت بطلب اخر ورفض ارجوكم افيدونى

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@تامر قاسم
لازم تلغى الزيارة من الخارجية و بخدين تقدم طلب جديد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

جزاك الله خيرا استاذ اشرف
انا عندى استفسار بسيط
رقم تأشيرة الدخول هو الرقم اللى على التأشيرة ومكتوب بالكمبيوتر ولا هو الرقم اللى مكتوب بخط اليد بجوار التأشيرة فى المطار عن طريق العسكرى
وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@احمد ربيع
هو رقم التأشيرة المكتوب بالكومبيوتر

وليد يقول... [Reply] , [رد]

انا اعمل لدى وزارة الصحة السعودية و تقدمت بطلب زيارة و كان الرد بتصديق الطلب من الغرفة التجارية او توقيعها من صاحب العمل و حسب ما علمت انني لا احتاج للتصديق من التجارية بسبب كون عملي في قطاع حكومي فهل هذا صحيح ؟ طيب في الخطوة الثانية هل يجب ان اراجع فرع الخارجية بجدة بنفسي او يمكن ارسال الطلب مع شخص آخر او ارسال الطلب بالبريد و خاصة لان مكان اقامتي في جيزان اي بعيد حوالي 800 كم عن جدة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف انا كتبت العنوان في طلب الزيارة ( حي الخالدية ) وطلعت رسالة خطأ وطلب كتابة الشارع والمدينة هل اذا كتبت العنوان علي السكن اللي انا فيه حاليا في مشكلة ؟؟؟
مع العلم اني حاليا ساكن في سكن عزاب وليس عوائل
وشكرااااا لحضرتك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Walid Mustafa
لا أعرف أن الوزارات لا تحتاج تصديق.

الخارجية يجب حضورك شخصيا او كفيلك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@malek sami
مفيش مشكلة اكتب السكن الحالى كما خو مطلوب

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله
استاذ اشرف رجاء افادتى
مشكلتى ان انا اقمتى كانت عامل شحن وتفريغ وتم تعديل المهنة الى اختصاصى تسويق وقدمت على زيارة اكثر من مرة وكل مرة كنت اكتب العنوان جدة حيت اصدار الاقامة الرياض وانا كنت لا اعلم وكان الرد الرجاء عمل طلب جديد حيث مقر الاقامة جدة ولما علمت ان العنوان لا بد ان يكتب كما هو فى الاقامة قدمت الطلب من جديد واتصدق من الغرفة التجارية من الرياض وتم الرد
بنفس الصيغة المذكورة اعلاه ولكم جزيل الشكر...

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed El-Gendy
آسف اخى العزيز لا أدرى ما المشكلة، انصحك بسؤال معقب لمعرفة المشكلة و الحل.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

جزاك الله خيراً أخي بس حبيت أوضح نقطه وهي أن رقم السجل المطلوب أثناء التسجيل ( إدخال المعلومات الشخصية ) هو رقم هوية الكفيل وشكر ً

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الاسلام عليكم
ما هى مده الرد على طلب الزياره بعد مراجعه وزاره الخارجيه
ولكم جزيل الشكر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@HlUm Shoo
أعتقد ده فى حالة لو الكفيل شخص و ليست شركة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Mohamed salem
عادة فى خلال 2 - 3 أيام أو اكثر على حسب الضغط

zahraa يقول... [Reply] , [رد]

الاستاذ الفاضل الاستاذ اشرف تحية طيبة و بعد
للاسف اثناء بحثي عن مكتب سفر لانهاء اجراءت التأشيرة
وجدت الحي الاتيني بالاسكندرية نفس العنوان و لكن اكثر من رقم تليفون و فاكس و كلهم مختلفين عن بعض و لا ادري ايهم اصح و ايهم اثق فيه حتى لا نتعرض لعملية نصب او ما شابه زهناك ارقام جوالات اضع رابط الصفحة بين يديكم لتفيدونا هل هي صحيحة ام اين الصحيح فيها و لكم جزيل الشكر
https://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%89-%D8%A7%D9%84%D9%84%D8%A7%D8%AA%D9%8A%D9%86%D9%89-%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC/201358333237466

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@zahraa
البوست فى الارقام الصحيحة و الايميل و المكان على خرائط جوجل و أخر مرة أنا كلمتهم من شهر ديسمبر 2013
ان شاء الله مفيش عملية نصب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@haah
أسباب الزيارة يكتفى ب
لزيارة ابنتها

موضوع الحمل غير صحيح

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذي الفاضل /// الحمد لله النهارده عملت استعلام وتم استلام الطلب ....
المدة لحين صدور تأشيرة القبول الأن ممكن تاخد وقت قد ايه تقريبا ... علما بانني اعمل بالرياض
وشكرا لحضرتك ... وربنا يجعله في ميزان حسناتك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم اخى الكريم لو سمحت عندى استفسار انا اريد عمل زيارة لوالد زوجتى ووالدتها حيث انى زوجتى واولادى مقيمين معى قى المملكة هل انا من يقوم بعمل الزيارة ام الزوجة وهل يوجد اى اجراءات مختلفة وجزاك اللّة خيرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@malek sami
عادة الوقت حتى تصدر التأشيرة من يوم واحد الى 7 أيام عمل على حسب عدد الضغط على طلبات الزيارة.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@mohamed mohsen
انت من تقوم بالطلب و الخطوات مثل البوست.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@haah
الزوج او الكفيل فقط

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@haah
مش عارف العاملين فى الحكومة ايه وضعهم، اللى المفروض يعرف الحاجات دى هما الموارد البشرية أو شئون الموظفين.

يا ريت لو عرفت الاجابة تعلق على الموضوع عشان نعرف نعدل البوست و يستفيد الحالات المشابهة و شكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذنا الفاضل///
اليوم ظهرت لي رسالة ( نأمل مراجعة وزارة الخارجية بأصل الإقامة وصورة منها وصورة من تذكرة المراجعة )
ماهي تذكرة المراجعة ؟؟؟
وهل بيحتاجوا اي اوراق تانيه غير التذكرة دي والاقامة ؟؟؟
وبعد اذنك عنوان وزارة الخارجية ( هقول لليموزين ايه ) عشان مفيش سيارة للأسف
وشكرا جدا لحضرتك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@malek sami
راجع النقطة 11 ج فى البوست و هتلاقينى اضفت رابط لخرائط جوجل و هتقول ايه لليموزين :)

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

يااخ اشرف جزاك الله كل الخير انا قدمت على زياره من يوم 5/4/2014وتم التصديق على الطلب بتاريخ 7/4/2014 والـى الان لم يتم الرد مع العلم انى العام الماضى كان الرد لايتجاوز ال 3 ايام فماذا افعل افيدنى افادك الله .

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

للأسف رفض طلب الزيارة لسبب تجديد الاقامة مع العلم أني قدمت الطلب قبل شهر من الانتهاء و قد جددتها فعلا قبل ظهور نتيجة الطلب بي 15 يوم سؤالي اذا كان عمر ابوي 56 سنة هل سيرفض طلب الزيارة ؟؟؟؟ مع تحياتي ...

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Mohammed Hussein
الانتظار فقط حتى تتغير حالة الطلب.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@hamam eltyeib
آسف، لا أعرف علاقة العمر برفض التأشيرة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

التأشيره زياره عائليه للأم ظهرت على النت....ما المده القصوى لتخليص الاوراق والاجراءات في مصر لتنزيل التاشيره على جواز السفر الأم...هل هي شهر ولا 90 يوم من تاريخ صدورها على النت.....مكتوب في التاشيره 90 يوم...
برجاء الافاده

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@Mohammed Hussein
انا مثلك مقدم الطلب مصدق بتاريخ 10/4/2014 من غرفه التجارية بالخرج

والى الان لم اجد اى رد او تغيير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Osama Aly
الاجابة فى البوست فى النقاط الأخيرة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

انا مقدم طلب بتاريخ 12-3 وطلبو المراجعه وراجعتهم يوم 20-3 وحتي هذه اللحظه لم يتغير شي الوزارة بجده والزيارة لزوجتي جاوبني يا استاذ اشرف او عندك خبره

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Wael Mohamed
الموضوع كده طول اوى، راجع فرع الوزارة مرة اخرى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف السلام عليكم
انا قدمت طلب زيارة عائلي من يومين وصدقت عليه اليوم
واكتشفت ان رفم التاشيرة المدخل حين اذن كان رقم الدخول المكتوب باليد وليس بالكمبيوتر
بالتاكيد موقع وزارة الخارجية سيرفض الطلب
مع العلم انه علي الموقع ظاهر لي انه تم التصديق الكترونيا حتي الان
فهل هناك حل
ام اتقدم بطلب جديد
واذا قمت بالتقدم بطلب جديد انتظر اولا رد ها الطلب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Omar Safwat
انتظر حتى يظهر الرفض على النظام لأن ده من اختصاص الخارجية و ليس الغرفة التجارية و يمكن تعدى :)

youssef mohamed يقول... [Reply] , [رد]

عاوز منك رقم موبايل افهم منك اكتر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@youssef mohamed
آسف، الرد على الأسئلة من خلال الموقع فقط

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... تقدمت بجوازاتي وصورة المستند الموجود به رقم التأشيرة منذ اكثر من 19 يوم ونظراً لوجود إجازات شم النسيم التى امتدت أكثر من اسبوع حدث ضغط هائل بالقنصلية على حد قول مكتب السفريات ولما فتحت القنصلية انتظرت فى أول اسبوع لم يتم وضع التأشيرة ولما رجعت للمكتب قالوا انه تم افتعال مشكلة مع المكاتب وتم ارجاع كل الجوازات للمكاتب وتوقفت القنصلية عن المتابعة ويتبقى لي في التاشيرة على حد قولكم انه شهر من تاريخ اصدارها الا 10 ايام ... هل ممكن تجديد التأشيرة ام ان المكتب كاذب مع العلم بسمعته الطيبه ... اريد الافادة ... جزاكم الله خيرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Mohamed Abd Elwakil
موضوع المكتب كاذب او لا ==> الله أعلم

تابع مع المكتب و ان شاء الله لو المشكل من القنصلية هتتحل بدون الاحتياج الى تأشيرة ثانية، ليس لك غير الانتظار

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف لو سمحت انا عملت زياره لوالدي ووالدتي وعملتها ب 90 يوم وهما طلبو مني مراجعه الخارجيه باصل الاقامه سؤالي هو ممكن يغيرو مده الزياره ل 60 يوم او 30 يوم مع العلم ان زوجتي معايا استقدام

sasa012 يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ... موعد ميلاد ابنتي في شهر 8 القادم وسيكون ذلك بشوال هل من الممكن تقديم طلب الزياره قبل الولاده لان التاشيرات العائليه يتم اغلاقها منتصف شعبان على حسب ماسمع 

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@sasa012
لا يمكن لا توجد استثناءات فى الحالات الشخصية فى المواسم

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف لو سمحت انا عملت زياره لوالدي ووالدتي وعملتها ب 90 يوم وهما طلبو مني مراجعه الخارجيه باصل الاقامه سؤالي هو ممكن يغيرو مده الزياره ل 60 يوم او 30 يوم مع العلم ان زوجتي معايا استقدام

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@عصام
من الآخر هتطلع التأشيرة ب 30 يوم فقط بقالهم كتير ما بيطلعوش أكتر من كده

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@haah
شكرا جدا على الاضافة، تم اضافتها الى البوست :)

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ..... استاذ اشرف لو سمحت عندى مشكلة فى رقم السجل مش لاقى رقم للمكتب والموقع مش عايز يقبله
ورحت الغرفة التجارية ..ما افادونى بحاجة ...مش عارف اعمل ايه واكتب سبب الزيارة ايه ومدتها اد ايه علما ان رمضان قرب وخايف تترفض؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
استاذ اشرف لوسمحت اناالنهارده كتبولى الطلب تحت الاجراء بعد مراجعه الخارجيه
بعشرين يوم كام المده يطلع الرد على الطلب

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

رقم السجل بيبقي موجود علي التاشيره اللي علي جوازك ....لو انتا مغيرتش كفاله

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
ارجو الافادة من حضرتك، فقد تم ولله الحمد اصدار تأشيرة لوالدتي ولكني متخوف ان ترفض في السفارة السعودية لاني دونت اسمها في الطلب بالاسم الثنائي اي الاسم والعائلة فقط فهل هناك مشكلة ؟
ولك جزيل الشكر

Abdul Hashim يقول... [Reply] , [رد]

Dear Sir,

since 12 days i had submited my original documents and Iqama copy but still it's showing status تم استلام طلب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@emad elemam
بالنسبة لرقم السجل فى اقتراح من عضو (عصام) و فعلا لقيته صحيح هو مدون على التأشيرة على جواز السفر اذا لم تكن مغير الاقامة و بصراحة مش عارف طريقة تانية.
سبب الزيارة: زيارة الابن او الابنة أو الاحفاد
مدتها مهما تكتب سوف تكون 30 يوم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Mohamed salem
المفروض يومين ثلاثة بس لما بيكون عندهم ضغط زى دلوقتى بتأخد وقت اكتر لغاية لما يخلصوا الطلبات اللى قدامهم.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ahmad badawi
انت مش هتقدر تعمل حاجة دلوقتى، ان شاء الله الوالدة يكون بس معاها شهادة ميلادك كدليل اثبات النسب و ان شاء الله تعدى

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Abdul Hashim
ًWhat is the current status & what you have done till now?

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكرا استاذ اشرف ....سؤال تانى بعد ازنك انا كاتب اسم الكفيل مش كاتب اسم الشركة او المؤسسة..ولما الورقة اطبعت ...مكتوب فيها اسم صاحب العمل....هل كده فى مشكلة ولا لزم اكتب اسم الشركة؟ >والنتيجة هتظهر امته مع العلم انى وثقتها امبارح. شكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@عصام
سعيد جدا بمشاركتك و فعلا انا تأكدت من اقامتى و جوازى و هعدل البوست ليتضمن المعلومة الممتازة دى.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad شكراً لسرعة ردك
بالفعل والدتي معاها شهادة الميلاد او مايقصد بدفتر العائلة اضافة الى بيان عائلي
ولكن لو طبعت التأشيرة على الباسبور هل من الممكن يرجعوها من مطار السعودية؟

sasa012 يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف من الواضح ان حضرتك فهمت سؤالي بشكل غير صحيح .. انا ميعاد ميلاد ابنتي شهر اغسطس القادم وهذا يكافئ شهر شوال وبالقطع ستكون الزيارات مغلقه في ذلك الوقت .. هل من الممكن ان اعمل الزياره لزوجتي وابنتي وابدأ في الاوراق قبل ميلاد ابنتي ؟؟ لاني سمعت انهم لا يطلبو غير الاقامة فقط عند مراجعة مكتب الزيارات .. وعند ميلاد ابنتي واستخراج شهاده الميلاد سأتقدم بطلب للفيزا من السفاره


وهل هذا صحيح ان يلزم للاستقدام اقامه سارية ل ستة اشهر ؟؟

عذرا ع الاطاله شاكرين لكم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ahmad badawi
لو فيه بيانات ناقصة ان شاء الله تستكمل فى مصر، لا تقلق

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@sasa012
أنا كنت فاكر عايز تجيب حماتك او والدتك.

احسب بالتوقيتات ان تكون الزيارة صالحة فى ميعاد الولادة و استخراج شهادة الميلاد (شهر واحد فقط من ساعة اصدارها).

محدش بيسألك هنا او يطلب اوراق غير فى السفارة فى مصر فممكن تبدأ قبل الميلاد.

موضوع الاستقدام (غير اجراءات الزيارة) بمعنى يجوا على كفالتك مش عارف قاعدة 6 شهور دى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
استاذ اشرف

هل التاشيرات فى مصر واقفه الايام دى بسسب فايرس كورونا ولا ايه اصل انا الحمد لله جانى الموافقه اليوم على الزياره وفيه اصدقاء لى بيقولو انهم موقفين التاشيرات الايام دى ارجو من حضرتك التوضيح لو عند حضرتك خبر بالموضوع وشكرا جزيلا لحضرتك.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Mohamed salem
فى بعض الاصدقاء بلغوا ان فى مشكلة حالية من تكدس الطلبات مش فيروس كورونا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف لو سمحت ....هى النتيجة بتظهر على نفس الموقع ولا بتظهر فى موقع تانى لان انا دخلت على الموقع ده http://www.mofa.gov.sa/m/ar/services/Pages/visaappinfodetails.aspx?visano=7908869&idno=2358315758 وقالى رقم السجل المدني أو الإقامة غير مطابق للمعلومات ..... ياريت تعرفنى ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@emad elemam

الموقع
https://visa.mofa.gov.sa/visaServices/MoquimServices

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف انا عملت زياره للوالد واتصدقت من الغرف التجاريه بتاريخ 14/4/2014 ولغايه دلوقتي مفيش جديد في ناس نصحوني اعمل طلب زياره تاني بس انا خايف الطلب التاني ده يلغي الطلب الاول ولا المعلومه دي غلط ارحوا الافاده

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وحاجه تانيه انا لما عملت الطلب الاول علي النت وثقته من الغرف التجاريه بعد حوالي 20 يوم ده عادي ولا فيه مشكله كده

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم.لو سمحت أنا قدمت طلب زيارة يوم 27/4 وتم التصديق عليه يوم 28/4 والي الان يظهر لي رساله تم استلام الطلب بتاريخ 27 وتم التصديق في غرفة الرياض بتاريخ 28.هل عادة ما تأخر الظهور وان شاء الله بعد صدور التأشيرة ما هي المدة القصوي من يوم طباعة التأشيره وارسالها لمصر لحين تأشيرها ع الجواز في مصر.وشكرا

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم استاذ اشرف سؤال تاني لو سمحت...
طلب مني مراجعه الخارجيه في الدمام وانا قريب من جده هل لو شركتي بعتت واحد مكاني باصل الاقامه يقبلوا ولو رفضول المده المتاحه كام يوم للمراجعه. علما بانه مر 13 يوم

AMANI يقول... [Reply] , [رد]

اجوالرد من فضلكم
هل مسموح عمل زيارة للاخ
هل ممكن الزيارة المعمولة للام تكون في فترة الحج
شكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad
اولا مشكور جدا
ثانيا ظهرت الجملة دى اليوم
مراجعة الفرع مع اصل الاقامه والطلب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@mohamed essa
الطلب الثانى لا يلغى الطلب الاول و احتمال كبير الطلب التانى يتلغى.
التوثيق بعد 20 يوم مش هتفرق معاهم.

مفيش حل غير الانتظار او مراجعة الخارجية

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Engr Ahmed
الوقت ده فى ضغط و طبيعى بيتأخروا

الاجابة على المدة موجودة فى البوست

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@عصام

بصراحة مش عارف هيقبلوا بمعقب بدلا منك او لا

رأيي الشخصى جرب و مش هتخسر حاجة لو متقابلش وقتها تضطر تروح شخصيا.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@AMANI

زيارة الأخ - لا

زيارة فترة الحج - صعب جدا بقالهم سنتين بيدققوا فى الموضوع ده

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@emad elemam

أخبار كويسة، راجع النقطة 11ج من البوست

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الأخ الفاضل أشرف ... هل كل طلب ظهر على الشاشه تم استلام طلبك معناه أنه قبلت الزياره مبدأيا .... ولكم الشكر

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

ظهر لي اليوم البند رقم (د) تم استلام الطلب كم المدة المتوقعه لصدور التأشيرة بأذن الله وبعد ظهورها ياذن الله كم المدة القصوي لتأشيرها ع الجواز في مصر ..وشكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف لدي استفسار عن امكانية عمل زيارة لابني عندو 23 سنة...
و اشكرك علي المساعدة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@عبده الصعيدي
نعم ان شاء الله ، التحقيق المبدئى تم بنجاح و عادة تنتظر التأشيرة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Engr Ahmed
عزيزى، اجابة سؤالك فى البوست، الرجا القراءة بعناية

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

هلتم تايقاف الزياره العائليه للزوجه ولا ممكن زوجى يقدم ع الطلب يوم السبت عادى انا زوجى فى مكه وفى ناس بتقولان الزياره بتتوقف فى شهر رجب ارجوا الافاده

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Benteleslam Webas
اللى وصلنى ان التمديدات أخرها 29 شعبان و كله بيأخد مغادرة و لا أدرى هل يستمر قبول طلبات الزيارة الجديدة.

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]


راحعت الخارجية أربع مرات وقلت لهم كل ما أدخل الموقع أجد ( تم إستلام الطلب ) لها أكثر من شهرين ولم تتغير قالوا لي راجع الموقع ومازلت في الإنتظار ومازالت النتيجة ( تم إستلام الطلب )

لاحظ تاريخ الطلب 5 مارس 2014 م ونحن اليوم في 11 مايو 2014 م

الفاتح الخير يقول... [Reply] , [رد]


راحعت الخارجية أربع مرات وقلت لهم كل ما أدخل الموقع أجد ( تم إستلام الطلب ) لها أكثر من شهرين ولم تتغير قالوا لي راجع الموقع ومازلت في الإنتظار ومازالت النتيجة ( تم إستلام الطلب )

لاحظ تاريخ الطلب 5 مارس 2014 م ونحن اليوم في 11 مايو 2014 م

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@الفاتح الخير
آسف عزيزى معرفش ممكن تعمل ايه فى حالة زى كدة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت يا استاذ اشرف هل صلاحية التاشيرة شهر ولا 3 شهور و هل لو 3 شهور ممكن ااخرها للحج .يجب على المتقدم بطلب التأشيرة أن يقدم الأوراق كاملة قبل مرور 1 شهر من اصدارها (بعض المواقع تذكر 90 يوم و لكن معلومة غير مؤكدة).

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@emad elemam
بالنسبة للصلاحية انا كتبت معلوماتى فى آخر البوست.

بالنسبة للحج لو ده ينفع فى مشكلتين:
1- قانونا لا يجوز للزائر الحج و يتم الدقيق على قدر المستطاع من السلطات السعودية.
2- شرعا: هل يقبل الحج بدون تصريح رسمى من الدولة.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

رسوم المكاتب في مصر علي التاشيرة ام عدد الجوازات بالنسبه الي الزيارة العائليه

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@sameh elsayed
عدد التأشيرات

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف
موظف الشؤون الاداريه بالشركه اللتى اعمل بيها عند طباعة طلب الزيارة اخطأ فى حرف من اسم الشركه ولم ارى هذا الخطأ الا بعد التصديق عليه من الغرفه التجاريه فهل من الممكن قبول الطلب ام سيكون هذا الخطأ من اسباب رفض الطلب
ارجو الرد
مع وافر التحيه

مندل الاحياء يقول... [Reply] , [رد]

يا جماعة نرجو الافادة اعزكم الله عملت تاشيرة زيارة لزوجتى وامى وابى ووافق عليه ما هى اقصى مدة يدخل فيها التاشيرة القنصلية فى مصر ولما تطلع ان شاء الله كم المدة المسموح بها الى ان يسافرو باذن الله ولكم جزيل الشكر مع العلم انهم فى تاشيرة واحدة او ورقه واحدة تاشيرة الام والاب شهر واحد والزوجة 3شهور نرجو الافادة .

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@hossam ftooh
ان شاء الله تعدى طول ما رقم السجل صحيح

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@مندل الاحياء
اجابتك فى البوست اخر جزء

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

كم من الوقت يستغرق لعمل الاقامة منذ دخول المملكة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف شكراا على المجهود الجبار المبذول لخدمه اخوانك ولى سؤال قدمت طلب زيارة لزوجنى وابنائى وتم التصديق الكترونيا من الغرفه التجاريه وعدى عليه 18 يوم من تاريخ التصديق 30ابريل والى الان لم تتغير الحاله حتى لم تظهر حاله تم استلام الطلب ..المفروض اعمل ايه وشكرا ليك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Taher
فى المعتاد اسبوع كافى ، الموضوع كله معتمد على الموارد البشرية فى شركتك.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@sayed mahmoud
التوجه الى وزارة الخارجية لمعرفة المشكلة هو فى ضغط كبير الايام دى من تعليقات الزملاء.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم يا أ. أشرف ... أنا صدرت التأشيره لزيارة والدتى بالأمس ... فما هى مدة صلاحية التأشيره حتى مراجعة القنصليه، وهل تأشيرات الزيارة العائليه ممكن إصدارها من القنصليه فى شوال لو كانت فترة صلاحية التأشيره ساريه، ولكم جزيل الشكر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Abd Eltawab
السؤال الأول الاجابة موجودة فى البوست.

لا أعتقد الزيارة ستظل صالحة لشوال.

يارب عفوك يقول... [Reply] , [رد]

نسيت احفظ رقم الطلب ولا طبعته
اعمل ايه

غير معرف يقول... [Reply] , [رد]

لو لسه موثقتش الطلب من الغرفه التجاريه.... الطلب ولا ليه اي قيمه وممكن تعمل طلب تاني.
لو وثقت الطلب اكيد الطلب اللي متوثق موجود شوفه

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

إستاذ أشرف ممكن إذا تكرمت أبغى أتواصل معاك ضروري جدا وذا رمز الـbbm تبعي 75BEB7C6 إذا سمحت أخي الكريم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Saud Najd
التواصل من خلال تعليقات على الموقع

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ..يا السيد الكرام. . أرجوك أريد أستفسر منك .. قدمت الطلب 12/4/2014وصدقت 16/4/2014 وقدمت أصل إقامة20/4/2014.. إلى الحين نتيجة : تم إستلام الطلب .. ايش الحل يا أستاذ أشرف؟؟ الحين فوق شهر

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
جزاك الله خيرا استاذ اشرف
تقدمت بطلب زياؤة عائليه لزوجتى وابنتى وبعد 14 يوم من تصديق الطلب من الغرفه التجاريه طلبوا منى مراجعة وزارة الخارجيه فهل سيتم الموافقه على الزيارة ام انه مجرد اجراء روتينى
ارجو الرد

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم انا قادمت طلب زياره عائلية وتم التصديق على الطلب وبعد كده استعلامت عليه على الموقع الوزاره تم التصديق وبعدين استعلامت مره تاني تم استلام الطلب وبعد كده استعلامت لقيت الرجاء تصديق الطلب من الغرفة التجارية حيث عنوانك ومكان إصدار إقامتك.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

استاذ اشرف انا مقيم بالدمام والاسرة جاية زيارة الدمام هل مسموح السفر الى مطار جدة لاداء العمرة فى نصف رمضان ... ومدة صلاحية التاشيرة بعد الموافقة عليها ع نت ايه.؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Shakeen Nilam
راجع الوزارة و اسألهم سبب التأخير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@alaa bdran
اجراء عادى، راجع الوزارة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@مصطفي ابوعايد
حالة غريبة، ما هى الرسالة التى تظهر بالظبط؟؟؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الرسالة هي الرجاء تصديق الطلب من الغرفة التجارية حيث عنوانك ومكان إصدار إقامتك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@مصطفي ابوعايد
انت اقامتك مصدرة مين أى مدينة؟
المرة الاولى صدقت فى غرقة الصناعية لأى مدينة؟

Shakeen Nilam يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad إنشاءالله أتمنى راجع وزارة بعد بكرى .... أدعولي يا إخوان على تيسير الأمر بإذن الله

Shakeen Nilam يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad إنشاءالله أتمنى راجع وزارة بعد بكرى .... أدعولي يا إخوان على تيسير الأمر بإذن الله

Shakeen Nilam يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad إنشاءالله أتمنى راجع وزارة بعد بكرى .... أدعولي يا إخوان على تيسير الأمر بإذن الله

Shakeen Nilam يقول... [Reply] , [رد]

@Ashraf Fouad إنشاءالله أتمنى راجع وزارة بعد بكرى .... أدعولي يا إخوان على تيسير الأمر بإذن الله

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@ashraf fouadاستاذ اشرف انا مقيم بالدمام والاسرة جاية زيارة الدمام ,وبعدين يروحوا يعملو عمرة ف الاخر. هل مسموح السفر الى مطار جدة لاداء العمرة فى نصف رمضان ... ومدة صلاحية التاشيرة بعد الموافقة عليها ع نت ايه علما بان تاريخ صدور التاشيرة13/5/2014.؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@ashraf fouadاستاذ اشرف انا مقيم بالدمام والاسرة جاية زيارة الدمام ,وبعدين يروحوا يعملو عمرة ف الاخر. هل مسموح السفر الى مطار جدة لاداء العمرة فى نصف رمضان ... ومدة صلاحية التاشيرة بعد الموافقة عليها ع نت ايه علما بان تاريخ صدور التاشيرة13/5/2014.؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

الاقامة دلوك سكاكا وصدقت من الرياض

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Emad emam
بالنسبة هل مسموح السفر فى رمضان؟ قلما يختبروا التأشيرة و لكن كل سنة تتغير القواعد بصراحة مش مضمونة.

مدة الصلاحية مكتوبة فى البوست، الجزء الآخير

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@مصطفي ابوعايد

أعتقد أن مشكلتك مذكورة فى البوست النقطة رقم 9 هى مشكلتك

جرب و يا ريت تقلنا لو مشيت معاك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

هل تم إيقاف تأشيرات الزيارة العائلية من منتصف شهر رجب ؟؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليك .... كان عندى استفسار بس انا والدى عمل ورق زيارة انا و اخويا الطلب الطبع يوم 22\5\2014 و تم التصديق عليه يوم 25\5\2014 تاني يوم الموقع كتب مراجعة الخارجية باصل الطلب و الاقامات اصل و صورة و اقامة الزوجة و والدى راح تانى يوم بالورق الكلام ده كان يوم التلات 27\5\2014 في النفس اليوم اتكتب تم استلام الطلب لحد النهرده كدا عدي اسبوع و برده مكتوب تم استلام الطلب كدا ايه المشكلة ؟؟؟ هو اخويا لسه معملش باسبور لحد دلوقتى ممكن تكون دى المشكلة ؟؟؟ رجاء الرد و شكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. .. يا أستاذ .. والله انا قدمت طلب أكثر من الشهر .. والله راجعت الوزارة المنطقة الشرقية اول مرة مع الإقامة أصل منذ اليوم 4/20/2014
تم إستلام الطلب.
. بعد هذا راجعت بعد 15 يوم إلى الوزارة.. والله قال لي في ضغط.. إن شاء الله يومين يطلع .. لكن إنتظرت ما تغير النتيجة إلى الآن تم إستلام الطلب
. . اليوم 3/06/2014 رحت الوزارة مع كفيلي.. وإستفسرت في الكونتر .. يقول ضغط .. ما أدري ايش الحل .. بعدين دخلت إلى الإدارة قال لي اوك ختم في الكونتر ملاحظات وتعال عندي .. رحنا حصلنا واحد مؤظف هو أخذ الورقة وختم .. قال لي انا ودي مدير.. إن شاء الله نتيجة بعد بكرى...والله عندي ظروف أرجوكم ادعوا الله ان يخلص سرعة يا إخوان.. جزاكم الله خيرا.. بارك الله فيكم. . أخوكم من السريلانكا ..شاكين نيلام محمد نيلام. .

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@Loubna Abdulhadi السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ... والله اليوم راجعت الوزارة المنطقة الشرقية. .. إلى الآن شغال الحمد لله. ويقبل الطلبات زيارة عائلية الحمد لله رب العالمين .. الله يسر الأمور بإذن الله تعالى

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

@Shakeen Nilam
مشكور أخي على ردك الجميل وربي ييسر لك أمرك وأمنا يارب العالمين

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@mazen kassas
الوقت ده كله مشغول و فيه ضغط عشان شوية و هيقفلوا، الصبر
موضوع باسبور أخوك ما له علاقة علشان هو بيستخدم فقط بعد اصدار التأشيرة.

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Shakeen Nilam
شكرا لمساعدتك للأعضاء

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.... بارك الله فيكم. . يا إخوان والله لسة مافي شيء
.. نفس النتيجة : تم إستلام الطلب. .. ما ادري ايش الحل أخاف الوظف الذي اخذ الورقة ما وداه المدير او ما ادري ليش كذا ... الله يعينني.. والله عتدي ظروف الشأن بنتي تعبانه(... رحنا عنده الدكتور يقول عدم وجود ابوها ) لأني كنت من الصغر معها تركت فجأ جئت هنا.. الله يعينني.. ماعندي ادري ليش التأخير كذا.. الله يهديهم .. ادعولي يا إخوان .. جزاكم الله خيرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ..... الحمد لله رب العالمين. ... اليوم طلعت التأشيرة :) جزاكم الله خيرا بارك الله فيكم. .

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Shakeen Nilam
الحمد لله و ربنا يباركلك فى بنتك.

ahmed يقول... [Reply] , [رد]

أستاذ أشرف بعد إذنك هل بعد ما أصدق الخطاب من الغرفة التجارية ويظهر إنه تم التصديق لازم أراجع الخارجية فجدة عشان أنا في الطائف ولا مش لازم وشكرا لك

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Ramy

راجع رقم 11 ج فى البوست، لا تذهب الا لما يكتب فى الموقع صراحة فى معظم الحالات لا يحتاج

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت استاذى الكريم : مهنة مليس ليها زيارة عائلية

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@hakem moroco
احيانا يفتحوا الطلبات لجميع المهن و احيانا لا، جرب مش هتخسر غير 25 ريال

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

سيدي الفاضل قدمت لزوجتي تأشيرة استقدام والحمدالله تم الموافقة عليها وقامت بعمل الكشف الطبي وبرده الحمدالله لكن 20يوم تقريبا الي الان لم يتم اخذ التأشيره علي الجواز هل استطيع معرفة السبب هل بسبب ضغط رمضان وهل استطيع الاستفسار من موقع معين عن صدور التأشيره علي الجواز من القنصليه افيدوني بارككم الله وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Boss
بصراحة ما اعرفش اذا كان فى خدمة زى دى و لكن اللى اعرفه ان التعامل عن طريق المكتب أو شركة تسهيل فى الموضوع ده.

زوجتك لما بتسأل بيقولولها ايه؟

Fawzy mohamed يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت يا استاذ اشرف انا والدى ارسل لنا انا واسرتى زيارة عائلية من السعودية ولما ارسلت صورة الزيارة الى مكتب سفريات لعمل التاشيرة حتى الان لم استلم التاشيرة من المكتب علما بان الجوازات فى المكتب من حوالى 41 يوم والمكتب بيقول كل لما اكلمة ان فيه مشكلة وضغط على القنصلية ومش عارف اعمل ايه @Ashraf Fouad

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Fawzy Mohamed
طبعا 41 يوم فترة طويلة جدا ، انا مش عارف طبعا المكتب ظروفه ايه لو عايز تتأكد اسأل فى مكاتب أخرى.
الأيام دى فى تغييرات كتيرة و المكاتب هتتلغى و فاضل كام يوم و التأشيرات يكون اصدارها من شركة تسهيل بدلا من المكاتب، انصح بالاطلاع على الخبر
http://www.el-balad.com/983876

abacy يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
جزاك الله خيراً
انا قدمت طلب زيارة لزوجتي وظهر لي بعد التصديق من الغرفة التجارية
مستند تأشیرة
الرجاء طباعة المستند ومراجعة ممثلیة المملكة لإصدار تأشیرة الدخول
سؤال : كده مفيش خطوات هنا اكيد ولا محتاج اروح الخارجية بالاقامة صح ؟

انا سالنا مكتب فى الدقي اسمه سهيل
قال ان خلاص السفارة بتتعامل مع تسيهل بس ولازم نتصل نحجز فى مكتب تسهيل عشان نقدم الورق فيه عشان يقدمه للسفارة فى مصر تقريبا اول ميعاد فاضي بيبقى بعد اسبوعين تقريبا
سؤالى فى موضوع التذكرة الذهاب و والعودة مين بيطلبها السفارة ؟ عشان تطلع التأشيرة ولا فى المطار ؟ ولازم تكون ذهاب وعودة ؟ ازاي احجز من قبل مالتاشيرة تطلع ؟

هي السفارة اجازة فى مصر فى اخر عشرة ايام فى رمضان ؟

جزاك االله خيرا وبارك فيه

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@abacy
مفيش خطوات هنا خلاص.

التقديم من طريق شركة تسهيل حاليا طبقا لما ورد فى الأخبار http://www.el-balad.com/983876

السفارة اللى بتطلب التذكرة عشان التأشيرة

لازم ذهاب و اياب

احجز تذكرة ينفع فيها تغيير الميعاد.

موضوع الاجازة معرفش بالظبط سفارة مصر بس هنا فى السعودية بياخدوا اجازة اخر 10 ايام

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أستاذي الفاضل.
عملت طلب زيارة عالنت لزوجتي وابني واخت الزوجة بتاريخ 16 / 6 ولم أستطع تصديقه حتى الآن لضيق الوقت ماهي المدة المسموح بها حتى تنتهي صلاحية الطلب .

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ehab mando
لا ادرى، و لا اعتقد ان سيتم الموافقة على اخت الزوجة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

زوجي قدم لي علي زياره في رمضان من ٢١ يوم ولم يتم الرد عليها حتي الان ،،،، هو الكفيل مضي عليها وعمل تصديق من الغرفه التجاريه وارسل الطلب لوزاره الخارجيه ولكن لا يعرف رقم الطلب كيف يمكن الاستعلام عن الطلب ،،،،،؟؟؟؟ هل ممكن الطلب يكون اترفض ولا ممكن يتقبل بعد رمضان ً؟؟؟؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت انا دخلت بطلب زياره من زوجي قبل شهر ويمكن اولد هنا وعايزه أمي تكون معآيا .. هو ينفع زوجي يقدم طلب زياره ل أمي او ﻻ .. مع العلم اني داخله ب زياره وليس فيزا .. لو ممكن انه زوجي يقدم زياره ل امي ايه الوثائق المطلوبة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت انا دخلت بطلب زياره من زوجي قبل شهر ويمكن اولد هنا وعايزه أمي تكون معآيا .. هو ينفع زوجي يقدم طلب زياره ل أمي او ﻻ .. مع العلم اني داخله ب زياره وليس فيزا .. لو ممكن انه زوجي يقدم زياره ل امي ايه الوثائق المطلوبة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@thesuccess maker
ينفع يقدم زيارة للوالدة و لكن بعد موسم الحج، الوثائق فى السعودية غير مطلوبة فقط يكتب زيارة الأم و العناية اثناء فترة الحمل و الولادة و الأوراق المطلوبة فى مصر مكتوبة فى البوست.

abacy يقول... [Reply] , [رد]

سؤال لم سمحت
هو لم تم الموافقة على طلب الزيارة ب 90 يوم فى وزارة الخارجية هنا فى السعودية
ممكن السفارة فى مصر وهي بتطلع اتاشيرة تقلل عدد الايام ؟؟

abacy يقول... [Reply] , [رد]

ولو التاشيرة ظهرت بس لسه ماستلمناش الجواز هل فيه على الموقع اعرف تفاصيل التاشيرة الصادرة من السفارة؟ كام يوم وباقى التفصيل التاريخ زى تفاصيل الطلب ؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لو سمحت انا مهنتی سائق عمومی هل اقدر احصل على تأشيرة زيارة لزوجتی

Unknown يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته استاذي الكريم
انا عاوز اعمل زياره لزوجتي انا مهندس مدني في الرياض
هل لازم اكون موثق قسيمة الزواج من القنصليه السعوديه ولا لا زي الاستقدام بيكون متطلب توثيق القسيمة

وهل لازم زوجتي تحجز موعد في تسهيل ده ولا تروح علطول
وايه عنوان اقرب مكتب في القاهره او الجيزه

yasser nagy يقول... [Reply] , [رد]
أزال المؤلف هذا التعليق.
yasser nagy يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اخى العزيز/ استاذ اشرف
انا قدمت على زيارة عائلية وبعد التصديق ظهر لى على الطلب تم الاستلام وتانى يوم ظهرت لى على الموقع الوزارة تعتذر عن تحقيق الطلب ومفيش اى سبب اعرفه مع العلم ان ابن الزوجة ليس ابنى هو من اب اخر وكمان يوجد لدى مخالفة مرورية فما السبب هل لان الابن ليس ابنى ام وجود مخالفة مرورية لم تسدد ارجو الافادة وجزاكم الله خيرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@كريم احمد
فى اوقات كتير بيسمحوا و احيانا لا يسمحوا، انا رأيي تجرب و مش هتخسر اكتر من 25 ريال قيمة التصديق

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@محمد حمدي
توثيق فبل الزيارة لا أدرى.
لازم تحجز موعد مع تسهيل التليفون او الانترنت
اماكنهم تجبها من الموقع https://www.vfstasheel.com اختر الاتصال بنا ثم البلد و المدينة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@yasser nagy
المخالفة ليس لها علاقة بالطلب، ممكن تكون المشكلة فى ابن الزوجة لو عايز تعرف السبب توجه الى وزارة الخارجية

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ اشرف فؤاد جزاك الله خيرا علي ردك علي استفساري
انا بفضل الله استصدرت طلب زياره عائليه لزوجتي ولكن هناك مشكله ارجو منك افادتي فيها
زوجتي قدمت علي عمل جواز سفر فقط من يومان وعند السؤال عن المده التي يستغرقها جواز السفر حيث انني من محافظة الفيوم فاخبروا زوجتي بان المده التي يستغرقها جواز السفر حتي يصدر ما يقارب الثلاث اسابيع حيث ان جوازت المنيا وبني سويف اصبحتا مع جوازات الفيوم مما يعطل اصدار جواز السفر في موعد سريع
فاردت ان استفسر من سيادتكم عن مدة صلاحية طلب التاشيره هل هي شهر ام اكثر ام اقل
حيث ان الطلب صدر يوم 18/8/2014

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@محمد حمدي
الرد على الفترة موجود فى البوست، الرجا قراءة آخر ثلاث نقاط.

أعتقد ان لو قدمت على الباسبور من الآن حتى لو هيستغرق 3 اسابيع هيبقى فاضل اسبوع على التأشيرة ان شاء الله مفيش مشكلة.

حل آخر لو مستعجل على الباسبور، اسأل فى الداخلية اذا كان يمكن اصدار جواز سفر مستعجل من القاهرة ، اجراءات الجواز
http://www.moiegypt.gov.eg/Arabic/Departments+Sites/Immegration/TravellingPapers/HowtoHavePassport

جرب ارقام الموجودة فى اتصل بنا و اسألهم اذا كان ممكن و مكان المركز الرئيسى للجوازات.

abacy يقول... [Reply] , [رد]

اسف للمقاطعة @محمد حمدي @ashraf Fouad
بس لازم يتاكد ان الحجز فى تسهيل ياخد ميعاد قبل انتهاء التاشيرة بكذا يوم عشان تلحق تتقدم للسفارة.
انا وقت ما زوجتي حجزت كان اقرب ميعاد متاح فى تسهيل بعد اسبوعين تقريباً ( كان فى رمضان )

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@abacy
يبقى كده يسألهم بالتليفون عشان يعرف بالظبط هتفضل صالحة لغاية امتى ثم يقوم بالحجز بعد 3 اسابيع من تاريخ تسليم الجواز

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

أخي ممكن اعرف هل ينفع اعمل زيارة لأخت الزوجة ولا لا ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ayman ahmed
لا أدرى، آسف

Haytham Aziz يقول... [Reply] , [رد]

ما هي اجراءات الزيارة العائلية عبر وزارة الداخلية؟

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
مشكور الاخ اشرف على المجهود اللي بذلة
اناء قدمت طلب وطلب مني مراجعة الفرع وعند مراجعة الفرع طلب مني الموظف ان اغير الطلب لان بيناتي الشخصية لم تطلع في الطلب اللي ان طبعتة بحيث اني اول مرة طلب زيارة وعندما قدمت الطلب الثاني وصدقتة من الغرفة انتظرة 4 ايام وعندما اشيك على الطلب يطلع تم تصديقة من الغرفة واليوم الخميس طلع الطلب مكرر ماذا افعل ارجعوا المساعدة وشكرا لكم جميعا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا اخي طلعلي تاشيره بتاريخ اليوم 17/09/2014 والزيارات مقفوله في مصر لغايت مره يقولوا 12/10 ومره 16/10 ولو التاشيره صلاحيه شهر كيف الترتيب

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@mohamed nader
حاول تحجز ميعاد من الآن اذا امكن ، و ان شاء الله بيأخدوا الحالات دى فى الاعتبار و تظل صالحة لحين توضع على جواز السفر

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@صقر البوادي
بصراحة دى أول مرة اسمع عن هذا الخطأ، الرجا الذهاب الى الغرفة التجارية و طلب حذف الطلب الأول، معلش جرب مش هتخسر حاجة

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

لوسمحت عندى استفسار هل ينفع عمل زيارة عائلية للابنة تخطت 18 ومتزوجة
ولو مينفعش مفيش اى بديل
علما بان الزوج موجود فى المملكة بزيارة عمل
استفسار اخر معلش لو الزوجة خرجت من مصر دون اثبات انها متزوجة وبدون عمل تحديث للبطافة والجواز وذهبت زيارة لوالدها هل هناك ضرر فى اقامتها مع زوجها ولا هو وقتها يمثل شخص غريب لان بياناتها من مصر مش مكتوب انها متزوجة

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Ahmed Ibrahim
بالنسبة للسؤال الأول / معنديش اجابة للأسف

انت مش هتعرف تجيبها السعودية من غير وثيفة زواج موثقة من الخارجية المصرية حتى لو كان الزواج مثبت فى البطاقة و جواز السفر.

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم
شكرا للاخ اشرف
اناء راجعت فرع الخارجية وتم اعتماد الطلب الاول والحمد لله طلعت التاشيرة ثاني يوم على طول.
ولاكن للاسف السفارة في صنعاء مصكرة هل استطيع ان اقدم طلب ثاني وأغير جهتة القدوم من صنعاء الى عدن ام لازم اقوم بالغاء التأشيرة الاولى وماهي طريقة الغاء التاشيرة ؟ وشكرا

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

علما انني راجعة فرع الوزارة بعد يومين من طلوع التاشيرة من أجل تغيير جهة القدوم ولاكن الموظف لم يتجاوب معي ابدا
هل احد عنده طريقة ثانية ياليت يطلعني عليها ولكم خالص الود والتقدير ...

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@صقر البوادي
لا أدرى اذا كان فى طريقة للتغيير

حاولت الحصول على اجراءات الغاء التأشيرة و لم أجد.

آسف على عدم التمكن من المساعدة.

eslam يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم استاذ اشرف
انا عملت زياره لزوجتي وكل حاجه مشيت تمام واستلمت التاشيره كمان وكل حاجه تمام جدا بس المشكله ان اخر معاد للسفر فخلال شهر وانا مضبط كل اموري ع شهر 11 وطبعا المهله متسمحش خالص
فما الحل ؟
هل فى طريقه لتمديد فترة السفر ؟
اعمل ايه ؟

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@eslam
معرفش اذا كان فى طريقة بس انا رأيي كلم شركة تسهيل واسأل على اخر فرصة تقدر تأخد التأشيرة و انت لسة عندك فترة بعد التأشيرة للسفر

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

شكرا استاذ اشرف على المجهود الكبير ....
سؤال لحضرتك للتوضيح
هل يتم ارفاق اى اوراق عند تصديق اللطلب من الغرفة التجارية مثل جواز سفر الشخص الزائر او عقد الزواج فى حالة الزوجة
ام ان هذه الاوراق يتم طلبها فقط بعد استخراج التاشيرة
شكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Husfadl2000@yahoo.ca Egypt@revolution
لا
الاوراق من بلد القدوم فقط

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

طب انا عاوز اسال سؤال بالنسبه لجهه القدوم اكتب ايه؟انا موجود السويس والاسكندريه والقاهره مع العلم انا مش عايش في اي واحده منهم ..يا تري لو كتبت السويس مثلا يحصل ايه؟ يعني لازم لما اسافر اسافر من السويس يعني؟ ولا ده مجرد يخلص بس الاجراءات من القنصليه بالسويس ....
يا ريت حد يفيدني يا جماعه بالله عليكم

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@Hossam Elnaghy
اكتب اقرب مدينة للقنصلية بجوار سكنك

Unknown يقول... [Reply] , [رد]

السلام عليكم أنا عايشة فبريطانيا وأريد زيارة صديقاتي في الرياض وجدة كيف استطيع الحصول على فيزا سياحية
سمعت انه يجب ان يكون لدي كفيل مع انه ليس لدي لكن صديقتي أخبرتني ان والدها لديه شركة ويستطيع ان يستقدمني
كيفة تتم الطريق أرجو التفصيل الممل
وشكرا

Ashraf Fouad يقول... [Reply] , [رد]

@ashwag sky

للأسف لا اعرف الاجراءات

‏«الأقدم ‏‹أقدم   ‏201 – 400 من 845   ‏›أحدث ‏أحدث»